“Mindenki hírt tud adni magáról”

Szabó Lászlót színházmarketingről és a Színházat vegyenek! pályázatról kérdeztük.

Vajon melyik lesz a rövidesen véget érő színházi évad legkreatívabb plakátja, nyomtatott kiadványa, weboldala, trailere, színházi széke és büféje? Ebben a hat kategóriában hirdette meg a Színházat vegyenek! színházmarketing pályázatot immár második alkalommal a Magyar Teátrumi Társaság. Ezekben a napokban a szavazás zajlik, a beadott művekre – a sajátjaikon kívül – maguk az indulók voksolhatnak, a győzteseket a Pécsi Országos Színházi Találkozó nyitóceremóniájának részeként június 7-én Pécsen hirdetik ki. A pályázat apropóján Szabó Lászlót, a Magyar Teátrumi Társaság titkárát, az immár negyedik alkalommal megrendezésre kerülő színházmarketing konferencia ötletgazdáját kérdeztük, milyennek látja a kis és nagy színházak marketing megjelenéseit és lehetőségeit. 

– Tavaly hirdette meg először a pályázatot a Magyar Teátrumi Társaság. Milyen összképet lehetett kiolvasni 2017-ben a beérkezett művek alapján a színházak marketing anyagairól, kampányairól?

– A Magyar Teátrumi Társaságnak megalakulása óta kiemelten fontos a színházi marketing területe. A téma köré szervezett konferenciáink, valamint a Színházba mentem! színházba járást népszerűsítő kampányunk is erről szól. Fontos, hogy a marketinggel foglalkozó kollégák legalább évente egyszer tapasztalatot cseréljenek. A Színházat vegyenek! pályázat felhívására érkeztek klasszikus és innovatív művek egyaránt. Leginkább azt vettük észre, hogy a színházakkal kapcsolatban a közönség várja és elvárja a megszokott megjelenéseket, ugyanakkor az új közönségrétegek megszólítása és a fiatalok figyelmének megragadása csak innovatív módszerekkel lehetséges. A színházak próbálják megtartani a hagyományos formát, ízlésvilágot, miközben ezt nyilván modernizálják, hogy eljussanak a fiatalokhoz is. Nagyon érdekes, hogy ebből a kettősségből milyen ötletes anyagok készülnek.

– Látszódik-e fejlődés, bővülés a közönség megszólításában az évek folyamán?

– 2016-ban 6,5 millió színházjegyet vásároltak a magyar nézők. Ez a szám másfélszerese a 2011-es adatokhoz képest. Ehhez a növekedéshez természetesen a minőségi előadások, produkciók mellett szükség van ezek igényes és szellemes tálalására is. Nagy fejlődés látható a színházmarketing területén, ezt a legjobban az előbb említett nézőszám-ugrás mutatja, ami nagyrészt az online marketing fejlődésének köszönhető. Az emberekhez könnyebben eljutnak a színházak felhívásai, hirdetései, több a megjelenési lehetőség, ma már sokkal egyszerűbb az online jegyvásárlás is.

– Mennyire pénz kérdése a marketing és mennyire az ötleteké, a kreativitásé?

– Pont az online marketing fejlődése hozta magával azt is, hogy manapság mindenki jelen tud lenni, mindenki hírt tud magáról adni. A legkisebb színházi társulattól a legnagyobb színházig. Ezt pedig tulajdonképpen elérhetik nagyobb pénzforrás nélkül is. Ez a jelenség „kényszeríti” arra az intézményeket, hogy minél kreatívabb, ötletesebb kommunikációt folytassanak közönségükkel. Úgy gondolom, ma ez nem pénz kérdése. A nézők érdeklődését felkelteni, beültetni az embereket előadásokra a leleményes, figyelemfelkeltő és eszes marketinggel lehet.

– Lehet-e tanulni – vagy akár ellesni – egymástól fogásokat?

– Természetesen. Sőt, a jót kell is. Aztán továbbfejleszteni. Az nem szégyen, ha a jót eltanuljuk. Abból fognak születni a még jobb ötletek.

– Mondhatjuk, hogy a színházak saját online felületeinek használata a fő csapásirány?

– A saját és a közösségi felületek is. Valamint az, hogy a társulatok, intézmények vegyenek részt országos fesztiválokon, versenyeken, találkozókon, mozduljanak meg. A fiatalok figyelmének a felkeltése fontos, és ezek elengedhetetlenek hozzá. Ma – szerencsére – nagyon divatosak ezek az események. Rengeteg fiatal érdeklődik irántuk, részt vesz rajtuk.

– Elrugaszkodottak a reklámpiac árai, amelyeket csak a legnagyobb színházak tudnak megfizetni, plakáthelyeket, hirdetési felületeket, reklámidőket vásárolni. Milyen eszközöket tudsz javasolni a kisebbeknek?

– Igen, a plakáthelyek, hirdetési felületek, televíziós reklámok fontosak. Egy adott intézmény, ha megteheti, hasznos, hogy ha ezeken a felületeken is jelen van. Bár szerintem a legközvetlenebb út a közönség felé az internet. Egyre többen használják a telefonjukat is internetezésre. Applikációk, közösségi média, honlap, internetes böngészők. Ezek az eszközök ugyanolyan fontosak a színház világában, mint a termékek és szolgáltatások más területein. Ha ezekkel a felületekkel ügyesen és jól bánnak, ugyanolyan telt házas előadásaik lehetnek, mint egy nagy színháznak. Nagyon sokan nem használnak plakátot és televíziót hirdetésre, mégis terjed a hírük, tudnak róluk és nagyon szépen működnek.

– Véleményed szerint milyen a hatásos plakát, szóróanyag, trailer?

– Szerintem ezek az eszközök akkor hatásosak, ha egyszerűek, lényegre törőek, átláthatóak és felkeltik az ember érdeklődését. Sokféleképpen el lehet érni a hatásosságot. Valami nem szokványossal, nem hétköznapi elemmel, színekkel, egy elgondolkodtató mondattal, egy frappáns szlogennel.

– Milyen kategóriákban lehet indulni idén a pályázaton? Milyen díjakat lehet elnyerni?

– A marketing eszközöket díjazó szakmai elismerést megkaphatja bármely magyar nyelvű színház, színházi társulat vagy színdarabokat befogadó intézmény, amely a színházi marketing területén az adott évadban kimagasló tevékenységet mutat fel. A legkreatívabb színházi marketing eszközöket hat kategóriában keressük a szezon végén: az évad legjobb színházi plakátja, nyomtatott kiadványa, weboldala, trailere, széke és büféje. A győztesek értékes, a színház marketingkommunikációjában felhasználható nyereményekben részesülnek. Színházanként két fővel egy két napos marketing képzésen vehetnek részt, valamint minden nyertes színház lehetőséget kap egy-egy Facebook kampány lebonyolítására. Eredményhirdetésre és a díjjak átadására 2018. június 7-én, a POSZT nyitónapján megrendezésre kerülő IV. Színházat vegyenek! színházmarketing konferencia után, a POSZT megnyitó gáláján kerül sor.

Csicsely Zoltán

A Színházba mentem! pályázatról és a IV. színházmarketing konferenciáról a következő oldalon olvasható részletesebben: www.szinhazbamentem.hu