Tarolt a magyar produkció a világ legnagyobb fesztiválján


A The Times szerint a Recirquel IMA című előadása a legegyedibb cirkuszművészeti alkotás az Edinburgh Fringe-en

Elsöprő szakmai és közönségsikert aratott a világ legnagyobb művészeti fesztiválján a Recirquel társulat IMA című immerzív produkciója, amely tucatnyi öt- és négycsillagos kritikát kapott és egy rangos díjat is elhozott az Edinburgh Fringe Fesztiválról. A Vági Bence rendezte előadást négy hét alatt mintegy 10 ezer néző látta, a vezető brit közéleti és kulturális lapok kritikusai pedig szuperlatívuszokban írtak a „kihagyhatatlan misztikus utazást” kínáló, „ámulatba ejtő táncszínházi produkció”-ról, amely „nirvana közeli állapotba” hozza a nézőt. Sikerének köszönhetően az IMA Dél-Koreától Londonon át Kanadáig számos meghívást kapott a világ vezető művészeti intézményeitől és kulturális programszervezőitől.

„Az élmény nem hasonlít semmi másra, amit eddig a színházban tapasztaltam, ez a gyönyörű darab teljesen elragadja az embert” – ezzel zárta sorait a vezető New York-i színházi lap, a BroadwayWorld kritikusa, akit lenyűgözött az IMA atmoszférája: „maga a tér egészen hihetetlen. A fények úgy szűrődnek át a sötétségen, mintha csillagokból jönnének, a zene pedig varázslatos élménnyé teszi mindezt”. 

A Recirquel augusztusban már negyedszer volt jelen a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, idén minden korábbinál több előadással: négy hét alatt a társulat összesen 112-szer mutatta be IMA című produkcióját. Az immerzív előadás már a fesztivált megelőzően komoly nemzetközi médiafigyelmet kapott, a vezető brit lapok a Fringe legjobban várt produkciói közé sorolták a Vági Bence rendezte alkotást. A The Guardian kritikusai beválasztották a 2023-as Fringe TOP 50 show-ja közé, a The Times szakírói pedig a tizenhárom leglátványosabb tánc, fizikai színházi és cirkuszi előadás közé sorolták.

A fesztivál kezdetétől érzékeltük, hogy nagyon figyelnek ránk, de volt bennünk izgalom is, hogyan fogadja majd a nemzetközi kritika és közönség a produkciót” – mondta Vági Bence. A Recirquel művészeti vezetője hozzátette: „Az IMA sikere és hatása abszolút felülmúlta a várakozásainkat, nem minden nap kap magyar produkció a világ vezető lapjaiban ötcsillagos kritikákat, az pedig végképp szokatlan, hogy a kritikusok visszajárnak, majd újra és újra könnyek között távoznak az előadásunkról”.

A Fringe-et nemcsak a két és félmillió látogató és a majd négyezer bemutatott produkció teszi különlegessé, szinte mindenki megfordul itt, aki számít a nemzetközi előadóművészeti szakmában: idén 1400 akkreditált producer, programszervező, tehetségkutató és ügynök érkezett 49 országból, elsősorban azzal a céllal, hogy megtalálják a legjobb előadásokat a következő évek színházi-kulturális programjaihoz. A fesztivál legnagyobb programszervezője, az Assembly igazgatója, William Burdett-Coutts kifejtette, majd négyezer show van Edinburgh-ben, óriási a verseny a nézők figyelméért. „Talán tíz előadás van, ami kiemelkedik ebből a több ezerből, ez egyáltalán nem sok, és az IMA ezek közt van, sőt, talán ez a legszínvonalasabb show itt” – tette hozzá.

Nem véletlen, hogy a Fringe-en résztvevő szakírókat és szakembereket a produkció szinte minden eleme lenyűgözte. A The List szerint „az előadás csemege a szemnek, de még nagyobb táplálék a léleknek”. Szerintük az IMA új mércét állít arra vonatkozóan, hogy mi érhető el szóló levegőakrobatikus előadások által. A The Times úgy látta, hogy „az IMA ereje az erősen kontrollált, tömör és lassú perfekcionista esztétikában rejlik”, szerintük ez a produkció volt idén a legegyedibb és leggondosabban kimunkált cirkuszművészeten alapuló alkotás Edinburgh-ban. “Egy kihagyhatatlan transzcendentális immerzív csoda, mintha egy angyal társaságában lennénk – 2023 kötelező műsora” – ezt már a londoni To Do List kritikusa írja, aki a nézők sokaságával egyetemben könnyezve lépett ki az IMA Murrayfield Ice Rinken, Edinburgh-ben felépített installációjából, hogy végül levonja a következtetést: „a Recirquel valóban a világ legúttörőbb cirkuszművészeti társulata”.

A tucatnyi dicsérő kritika mellett a Recirquel idén megkapta a presztízsértékű Seoul Arts Award-ot, amit a Fringe nyelvi akadályokat áthidalni képes, kimagasló előadásainak ítélnek oda. A díj nyertesei meghívást kaptak, hogy Szöulban is bemutassák a produkciójukat.

A fesztiválon elért sikerek egyben azt is jelentik, hogy az IMA a következő években a dél-koreai főváros mellett a világ számos pontján mutatkozhat be, a Recirquel ugyanis Kanadától Londonon át Ausztráliáig kapott konkrét felkéréseket.

A Vági Bence rendezte, kortárs táncot és a cirkuszművészetet ötvöző IMA új utat törve, különleges immerzív élményt kínál, amelyben a nézők maguk is az előadás részévé válnak. Az IMA egyszemélyes darab, melyet a társulat hat világklasszis artistaművésze – Horváth Zita, Ségui-Fábián Eszter, Illés Renátó, Zsíros Gábor, Várnagy Kristóf és Charles-Éric Bouchard – egymást váltva adnak elő. A meditatív utazáson a művészek nemcsak előadók, hanem egyben kísérői is a közönségnek. A produkcióban nagy hangsúlyt kapott az összművészeti alkotói munka: a látvány- és fénytervezés, a zene és a hangzás együttesen hozza létre az installáció terének tágas, lebegő élményét. Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer által fémjelzett zene nélkülözhetetlen része az előadásnak, csakúgy mint a produkcióban különleges szerepet kapó fények, melyekért Lenzsér Attila lighting designer felelt. Az IMA-installáció Vági Bence és Vladár Tamás alkotása, az előtér – amely az IMA esetében a megérkezés révén fontos szerepet játszik – látványa Iványi Árpád közreműködésével jött létre, a jelmezeket Kasza Emese tervezte.

Magyarországon legközelebb októberben lesz látható Recirquel-produkció, a társulat a Solus Amor című előadással lép fel a Müpa Fesztivál Színházban.