Ókovács Szilveszter: nem az elődeinket, hanem az ő céljaikat kell követnünk
Nem az elődeinket kell követni, hanem azt a célt, amelyet ők követtek – fogalmazott Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója szerdán egy zártkörű sajtóbeszélgetésen.Az Operaház Magyarország legnagyobb kulturális intézménye, emellett a művészeti felsőoktatás legnagyobb felvevő intézménye és a kormányzati és társadalmi reprezentáció fontos eszköze – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, aki szerint az Operaház mind művészi értelemben, mind előadásszám és nézőszám tekintetében nagyot fejlődött az elmúlt években.
Hozzátette: az Operaház működtetésre fordított állami támogatása éves szinten mintegy 9,5 milliárd forint, ami abszolút értékben a legmagasabb a kulturális intézmények között, ugyanakkor fajlagosan – leosztva az Operaház által foglalkoztatott művészek számával, levonva egyebek mellett a középiskolás diákoknak szóló Operakaland és az Opera Nagykövetei program, valamint az Operaház mesterművészei számára fizetett járadék költségeit – támogatása kevesebb, mint egy prózai színházé.
A kulturális intézményekre fordított állami kiadások között ma is a legnagyobb tétel a PPP-konstrukcióban épített Müpa állagmegóvására költött, évi 10 milliárd forintot is meghaladó összeg. Eközben a jelenleg felújítás alatt álló Operaház állagmegóvására évtizedeken keresztül egyáltalán nem költött a magyar állam – jegyezte meg.
A Gutmann Fórum elnevezésű sorozat rendezvényén kitért arra is: az Operaház a tervek szerint 2019 januárban nyithatja meg harmadik játszóhelyét, az Eiffel Műhelyházat, amely próbacentrumként, kellék- és díszletgyártóüzemként, raktárbázisként, képzőhelyként és látogatóközpontként is működni fog. A 400 fő befogadására alkalmas Bánffy Teremben elsősorban rétegműveket, barokk és 20. századi darabokat játszanak majd.
Az opera és a klasszikus balett nehéz műfaj, a mai világban nehezen elérhető figyelmet igényel a közönségtől. Ezért fontos az Operaház számára a közönségnevelés már a legkisebb kortól kezdve – emelte ki Ókovács Szilveszter.
A főigazgató szerint kelet-európai viszonylatban jó helyzetben van az Operaház, azonban nehéz versenyeznie a magyarénál sokkal nagyobb költségvetésből működő nyugati színházakkal, amelyek saját presztízsük miatt sokszor ugyanazokat a sztárokat olcsóbban tudják meghívni, mint a budapesti intézmény.
Úgy vélte, az Operaház számára jelenleg a német nyelvterület gazdag operaélete jelent követendő példát, míg például Olaszországban, az opera “bölcsőjében” sokkal kedvezőtlenebbek a műfaj intézményi és társadalmi körülményei.