A színházi sátorban is elkezdődtek a 30. Bálványosi Szabadegyetem programjai

Elkezdődött a 30. Bálványosi Szabadegyetem és Diáktábor (Tusványos), melyen ismét különleges színfolt a Magyar Teátrumi Társaság színházi sátrának programja. A nyitónapon a nagyszínpadon aznap este fellépő két zenekar – a Magashegyi Underground és a Metropol Group – közönségtalálkozójával vették kezdetüket itt a programok.

A szabadegyetem és a fesztivál ötvözetére épülő egyhetes program az elmúlt harminc évben mindig a rövidnadrágos tanulás és találkozók színhelye volt, azonban az időjárás miatt idén a gumicsizmás programok színhelyévé vált Tusványos.

A szakadó eső, a nehezen épülő jellegzetes gömbsátrak sem vették azonban kedvét az érdeklődő közönségnek, a program kezdetén már jónéhányan várták kedvenc zenekarukat, a Magashegyi Undregroundot, aminek a tagjaival Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára beszélgetett.


Bocskor Bíborka elmondta, hogy egy pörgős, rockos, hegyi koncerttel készültek. Az est során a zenekar korai gyakorlatától eltérően, nem egy előre összeállított setlist alapján következnek majd a számok, ezzel is erősítve azt, hogy egy emlékezetes koncertet adjanak, hiszen számukra az erdélyi közönség fontos, akikhez mindig jó jönni. A közönséggel való kapcsolatról Fűrész Gábor kiemelte, hogy mindig „érzik a közönséget”, de nem akarják kiszolgálni a közönséget, sokkal inkább maguknak írnak számokat, amikkel a közönség vagy azonosul, vagy nem. Erre jó példa azok a szövegükben és zenei megoldásaikban is artisztikusabb számok, melyek egy-egy kortárs költő verseire épülnek. Bocskor Bíborka szerint Tóth Krisztina, Parti Nagy Lajos, Závada Péter vagy Szabó T. Anna szövegei eljuthatnak olyanokhoz is, akik számára a kortárs költők munkássága ismeretlenebb terep, de az együttes számára is megújulást eredményez, ahogy az pl. az Ezer Erdő c. albumukon is hallható – egészítette ki Fűrész Gábor.


A Magashegyi Undergrundot az 50 éves Metropol-Group követte a közönségtalálkozón. A félévszázaddal ezelőtt Nagyváradon alakult rockegyüttes nyitotta meg este a 30 éves Tusványos nagyszínpadi koncertjeinek sorát, így különösen is érdekes volt történetük felelevenítése. A korabeli magyar együttesekhez hasonlóan főként amerikai együttesek számait játszották kezdetben, majd az 1971-ben induló Siculus Fesztivál hozta meg az áttörést, mivel ide csak saját szerzeménnyel rendelkező amatőr együttesek jelentkezhettek.

Ekkor írták a Péter bácsi táskája c. számot, ezt követően pedig márcsak saját szerzemények szerepeltek repertoárjukon egyre nagyobb sikerrel. A siker fokmérője volt, hogy magyar együttesként felvehették első nagylemezüket a Ceaușescu-érában, majd a számok Ráduly Béla fordításában elérték a román közönséget is, sőt meg is hódították azt azzal, hogy először alkalmaztak addig a román színpadokon ismeretlen technikai újításokat: szárazjégfelhőt, konfettiesőt, autogrammozható színes plakátokat stb.


Ígéretüknek megfelelően az est folyamán a Permanent Standby c. albumukról játszottak számokat. Az album annak az időszaknak állít emléket, amikor a teljes bizonytalanságban kellett mindig készen állnia a zenekarnak aszerint, hogy éppen hova hívták meg őket, vagy éppen tiltották le egy-egy szereplésüket, pl. tervezett magyarországi turnéjuk alkalmával. Tusványosról is egy ilyen folyamatos készenlétről beszélhetünk esetükben, hiszen az elmúlt harminc év során nem léptek fel a táborban, most viszont a kettős évforduló kapcsán ők lettek a nyitózenekar.

Akik nyomon kísérik a tusványosi színházi sátor programját 2011 óta, azok tudhatják, hogy este érdemes ellátogatni a gömbsátorba, hiszen ekkor kezdődnek a színházi előadások. Az idei első produkció a Veszprémi Petőfi Színház Nyitott ablak című előadása volt. Nóti Károly darabja egy hagyományos népszínmű, mely Fényes Szabolcs és Szenes Iván zenei betéteivel Arthur Schnitzler Körtáncát juttathatják eszünkbe, azonban jóval egyszerűbb történetvezetéssel, amint megelevenednek a Szerdahelyre vezényelt katonai alakulat közvitézeinek esetei a helybeli hölgyekkel, köztük a polgármester lányával, szakácsnőjével, cselédjével is.

Pavlics Tamás