Új rendezésben mutatják be a Bohéméletet az Erkel Színházban
Új rendezésben mutatják be a Bohéméletet az Erkel Színházban február 19-én. Az operaklasszikust 1937 óta nem vitte színre új formában a Magyar Állami Operaház. A Damiano Michieletto rendezte Bohémélet 2.0 mellett az eredeti változat is színpadon marad.
Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója szerint ezzel egy hagyomány hegemóniáját törik meg. A premiert beharangozó keddi budapesti sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: nagyon itt volt már az ideje annak, hogy új formában hozzák ki Puccini remekművét.
“Az új rendezés olyan környezetbe, ruházatba helyezi a történetet, amely nem elidegeníti és messzi világokba helyezi, hanem amelyben itt, közöttünk játszódik, és olyan kódokkal látja el, amelyek könnyebben feltörhetők, mint a régi világok kódjai” – emelte ki.
Eleonora Gravagnola, a színrevitelt koordináló olasz színházi szakember szerint az opera férfi főszereplői gyerekként, a valóságtól eltávolodva élik az életüket, művésznek, a világ királyának érzik magukat, akik bármit megtehetnek, így történetük olyan, mint egy mese. A valóságot a két női főszereplő és a történet végkimenetele képviseli; a mese, a játék rosszul végződik. Damiano Michieletto 2012-ben Salzburgban mutatta be rendezését, amely Sanghaj után érkezik most Budapestre. Michieletto jelenleg Bécsben Otellót rendez, ezért nem tud személyesen jelen lenni Budapesten.
Damiano Michielettót Európa egyik legizgalmasabb és legkeresettebb fiatal operarendezőjeként tartják számon, naptára 2020-ig tele van. Szülővárosának operaházán, a La Fenicén kívül rendezett többek között a milánói Scalában, a nagy fesztiválok közül több alkalommal Salzburgban, a Covent Gardenben az előző évadban debütált.
A Mimit alakító Sáfár Orsolya szerint ez a Mimi merőben más, mint a korábbi, amelyet szintén megformált, de ebben az alakban is jól érzi magát. Nagyon jónak nevezte az Eleonora Gravagnolával való közös munkát; mint felidézte, a salzburgi felvételből indultak ki, és innen gondolkodtak tovább.
A Bohémélet 2.0 a bemutatót követően mindössze négy alkalommal lesz műsoron, a következő évadban azonban bekerül az OperaKaland programsorozatba, amely középiskolás fiatalokkal igyekszik megismertetni az opera műfaját.
A Rodolfót megformáló Boncsér Gergely úgy vélte, a fiatalokat leginkább azzal tudják majd megfogni, hogy valójában nem egy-egy szereplőt alakítanak, hanem egy fiatalokból álló csapatot, amely hasonló egy iskola után összeverődő bandához. Mint mondta, a fiataloknak arra is példát tudnak mutatni, hogy az életnek van egy komoly része is.
A Colline szerepébe bújó Kiss András felidézte, hogy ez volt élete első szerepe, még Szegeden. Elmondása szerint máig benne van az, ahogy ott megformálta Colline alakját, így nehéz volt számára átállni mind énekhangilag, mind lelkileg erre a modernebb, “22. századi” Bohéméletre. Kiemelte azt is, hogy nem szentimentális, érzelgős rendezésről van szó, hanem olyanról, amely a kapcsolatokat keresi, és ez szerinte kifejezetten jó megoldás. Kiss András megjegyezte: nagyon jó, hogy egy olyan rutinos karmester áll a produkció mögött, mint Kovács János.
A sajtótájékoztatón Ókovács Szilveszter sikeresnek értékelte az Operaház szombaton tartott Shakespeare-estélyét. Úgy vélte, bevált az új forma, amelyben a nézőteret nem alakítják át tánctérré, az Operaház művészei helytálltak, az estély sztárvendége, Plácido Domingo pedig lenyűgöző volt – nemcsak mint énekes, hanem azért is, mert teherbírása és kedvessége megtörhetetlen.
A Shakespeare-estélyre 1214 vendég érkezett az Andrássy úti palotába. A főműsort jótékonysági árverés követte, a bevételt az Operaház az Országos Mentőszolgálatnak adományozta. Az árverésre bocsátott tárgyak kikiáltási összege 1 millió 243 ezer forint volt, a licitet 3 millió 735 ezer forinttal zárták. A Magyar Állami Operaház negyedik tematikus, összművészeti estje már tervezés alatt áll, 2017-ben a Háry-estély címet viseli majd.