Új operettek születtek

Pályázat egy értékes magyar műfaj fennmaradásáért

Lezárult a kecskeméti Katona József Színház operett pályázata. A kezdeményezés célja az volt, hogy ez az értékes, magyar műfaj fennmaradjon, és új művek szülessenek. Az operett pályázatot 2010 januárjának végén írta ki a kecskeméti teátrum.

– A célunk az volt, hogy frissen tartsuk ezt a teljes mértékben magyar műfajt, és a mai magyar zeneszerzőket arra ösztönözzük, hogy újabb művek szülessenek – tudtuk meg Károly Katitól, a Katona József Színház zenei vezetőjétől.

A felhívásra tizenkilenc pályamű érkezett be. A szakmai bizottság tagjai, Hárs Anna, Károly Kati, Nemlaha György és Réczei Tamás figyelt arra, hogy a kiírásban ne adjanak meg túl sok kritériumot a művekkel kapcsolatban.

– Kíváncsiak voltunk arra, hogy ha nem szorítjuk keretek közé az alkotókat, akkor milyen új dolgokkal lepnek meg bennünket. Érdekes volt, amit tapasztaltunk, mert voltak olyan szerzők, akik hagyományos stílusban alkottak, míg mások modernizálták az operett műfaját több-kevesebb sikerrel – tette hozzá Károly Kati.

 

Image

Károly Kati

 

A pályázók a legváltozatosabb témákkal jelentkeztek. A munkák között volt népszínmű-szerű alkotás, de olyan is, ami a XX. század eleji filmek világára emlékeztetett, némelyik darab pedig a hagyományos operettek szerkezetét idézte.

– A többfordulós pályázat során az alkotók kérhettek tőlünk szakmai segítséget. Ebbe a munkába igyekeztünk bevonni olyan szakembereket is – többek között Béres Attila rendezőt –, akik szintén tudtak tanácsot adni a versenyzőknek. A szerzőknek elmondtuk a véleményünket arról, milyen eszközökkel erősíthetnék elképzeléseiket, hogyan tehetnék egységesebbé műveiket – emelte ki a zenei vezető.

A pályázatra beérkezett alkotásokba a közönség is bepillanthatott a teátrum Operett-szelet sorozatának köszönhetően a Kelemen László Kamaraszínházban. Így a szakmai bizottság is láthatta, hogyan fogadja a nagyérdemű az elkészült darabokat.

A zsűri végül úgy döntött, nem ad ki első helyezést, mert nem volt egyetlen olyan mű sem, ami teljesen meggyőzte volna őket. – A győztes darabot szerettük volna színre vinni, azonban nem találtunk olyan művet, ami dramaturgiailag és zeneileg is egységesen meggyőző lett volna. Ebből is látszik, hogy az operett nem egy könnyű műfaj, rengeteg kritériumnak meg kell felelnie. Briliánsnak, magával ragadónak kell lennie a történetnek és a zenének is. Az alkotónak meg kell őriznie az operett sajátosságait, mégis maivá kell tennie a művet. Zseniálisnak kell lennie a szerzőnek, hogy tényleg maradandót tudjon alkotni – mondta Károly Kati.

A második díjat megosztva Szente Béla és Gulyás Levente Ne bomolj!, valamint Moravetz Levente és Horváth Krisztián Attila Kincsei címűpályaműve kapta. Mindkét mű alkotóinak jutalma száz-százezer forint. A harmadik helyezett Meskó Zsolt és Czomba Imre Tőzsdekirály című munkája lett. A pályamű alkotóinak díja ötvenezer forint.

Annak ellenére, hogy a pályázatnak nem lett első helyezettje, a szakmai bizottság tagjai úgy vélik, sikeres volt a kezdeményezés. – Operetteket ma már nem írnak a zeneszerzők. Ebből a szempontból haldoklik ez a műfaj, mert nincs utánpótlás. Ez a pályázat egy olyan gondolatsort indított el, aminek a nyomán tovább lehet haladni. Ha néhány zeneszerzőnek felkeltettük az érdeklődését az iránt, hogy operettet írjon, akkor már elértük a célunkat. Ez egy olyan értékes magyar műfaj, amit mindenféleképpen életben kell tartani – hangsúlyozta Károly Kati.

B. L.