Tízéves nézőrekord a tatabányai színházban

Tíz évre visszatekintve az elmúlt évadban volt a legmagasabb, 90 százalék feletti nézettség a tatabányai Jászai Mari Színház, Népházban: a teátrum hat felnőtt és hét gyerek bemutatót tartott, az előadásokra 38 ezer 600 néző volt kíváncsi.

 

A 2011/2012-es évad értékelése

A Jásza Mari Színház, Népház a 2011/2012-es évadban 6 felnőtt és 7 gyerek bemutatót tartott, összesen 213 előadása volt, mintegy 38.600 nézővel. Ez a nézőszám az azt megelőző, 2010/2011-es évad adataihoz képest 10.000 fős növekedést mutat. A színház átlagos nézettsége 10 évre visszamenően nem volt ilyen magas, 91%. A színház gazdasági helyzete a szervezet átalakítása, a működés hatékonyabbá tétele, illetve a kiadások racionalizálása és a bevételek növelése következtében stabilizálódott, a 2011. évet a színház pozitív mérleggel zárta. Ennek eredményeként az évad során a Jászai Mari Színház, Népház elkezdte hang- és világítástechnikai eszközeinek bővítését, az évad végén pedig színpadtechnikai fejlesztésként forgószínpad kerül beépítésre.

 

A 2012/2013-as évadterv bemutatása

Színházunk bérletes rendszere változatlan marad (felnőtt – nyugdíja, ifjúsági, gyerek, patrónus), a nézők a tavalyi bérletárakon vásárolhatják meg a bérleteket.

Image

 

Gyermek premierek

 

A Jászai Mari Színház, Népház a következő évadban is 7 gyerekbemutatót tervez. A színház igyekezett a lehető legszínesebben összeválogatni a gyerekeknek szóló produkciókat, így lesz egy mesebalett és egy táncjáték – ami eddig nem volt Tatabányán -, meseoperett, különböző népek népmeséiből létrehozott mese előadások, illetve bábelőadás.

 

Bumba

mese

Afrikai népmesék alapján írta az Aprószínház Társulata

A Jászai Mari Színház és az Aprószínház közös produkciója

Rendező: Vidovszky György

Kamaraszínház

 

A Bumba gyermekeknek szóló előadás afrikai népmesék alapján. Zene, tánc, ritmus, mese. Kalandos történet egy varázslatos világ lakóiról, az ott élő emberekről és állatokról. Mesénket a nyugat-afrikai Száhel-övezet mondavilága, az őshonos törzsek kultúrája és művészete inspirálta. A ritmus, a tánc és a történetmesélés úgy kapcsolódik össze az Apró Színház és a Jászai Mari Színház közös előadásában, ahogyan az ősi afrikai színházban.

 

Kormos István:

Vackor Kalandjai

táncjáték gyerekeknek

Inversedance I Fodor Zoltán Társulata és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója

Koreográfus: Fodor Zoltán

Nagyszínpad

 

Történetünkben Kormos István egyik legkedvesebb meséjét dolgozzuk fel. Vackor alakja elevenedik meg a színpadon, hogy kedves és humoros utazásra invitálja a gyerekeket és felnőtteket egyaránt. Főhősünk egy esetlen, de nagyon bájos kis maci, aki egy kora őszi napon elcsatangolva, egy öreg fa árnyékában leheveredve boldog álmodozásba merül. Csintalan falevelek repítik Álomországba, ahol barátaival számtalan, izgalmasabbnál izgalmasabb kalandba keverednek, hogy végül elérkezzenek a tanulságos végkifejlethez. A mese közben a zenetörténet legismertebb klasszikusai is felcsendülnek a gyerekek fülére hangolva, hogy dallamukkal játékosan ismerkedhessenek meg a legkisebbek is.

 

 

Forgószél avagy a képzelet csodája

mesebalett

L.F.Baum „Óz a csodák csodája” című műve alapján

A Győri Balett vendégelőadása

Rendező, koreográfus: Velekei László

Nagyszínpad

 

A Győri Balett L. F. Baum Óz a csodák csodája című műve alapján állította színpadra Forgószél avagy a képzelet csodája című mesebalettjét a Győri Balett legifjabb táncosainak és a Győri Tánc – és Képzőművészeti Iskola balett növendékeinek közreműködésével. Az eredeti történetben csak a kutya nem szólal meg. Beszél az oroszlán, a majom, csak éppen Totó, Dorka kutyája nem. Persze, hogy nem, mert Totó valóságos kutya, egyenesen Kansasból. Noha Óz birodalmában minden megtörténhetne, Totó ott is hallgat, pedig a történet szerint vannak érzelmei és gondolatai. Az alkotók mindezt nagyon különösnek találták, ezért ezt a mesét a táncokon és Totó belső monológjain keresztül mutatják meg.

 

Grimm-Barabás-Albert-Lőrinczy:

Hófehérke meg a törpék

meseoperett

Rendező: Pille Tamás

Kamaraszínház

 

A Jászai Mari Színházban tíz évvel ezelőtt volt az ősbemutatója a Grimm testvérek műve alapján, Albert Péter és Barabás Árpád átiratában színpadra állított Hófehérke meg a törpék című meseoperettnek. Az előadás azóta az ország több színházában is nagy sikerrel került bemutatásra. Most, reményeink szerint a nézők nagy örömére, megújulva tér vissza a darab Tatabányára.

 

Lázár Ervin:

A négyszögletű kerek erdő

mesejáték

Rendező: Pesty-Nagy Kati

Nagyszínpad

 

A szeretet nyelvét sokan értik már abban a csodálatos erdőben, ahol mesénk játszódik. Itt élnek ugyanis olyan varázsos figuráink, mint Mikkamakka vagy Nagy Zoárd, Dömdödöm és Szörnyeteg Lajos. Egy Kiscsillag látogatóba érkezik, s feltárul előtte megannyi titok, cselszövés, vetélkedés, megismerhetjük vele együtt a barátság, a hűség örökérvényű igazságait, miközben dallal, tánccal ünnepeljük Bruckner Szigfrid hencegő szerethetőségét, Aromo nagy eszét, vagy Ló Szerafin kitartását, Vacskamati élceit. Kötelező érvényű mese, nemcsak fiataloknak, hanem mindenkinek, aki még érti, vagy újra tanulná a szeretet szavait, a barátság nyelvét, a hűség törvényeit, humorral, zenével, tánccal fűszerezve……

 

Csukás István:

A Nagy Ho-ho-ho-horgász

játék

Rendező: Pille Tamás

Kamaraszínház

 

Csukás István A Nagy Ho-ho-ho-horgász című meséjén generációk nőttek fel. Nótája méltán lett sláger kicsik és nagyok körében egyaránt. A 100 Folk Celsius zenekar gondoskodott róla, hogy mindenki ismerje és szeresse az Orrom krumpli, hajam kóc, a Miki Manó és az Icipici kis mese című dalokat. Előadásunkban ezek a gyerekslágerek is elhangzanak majd, sőt Gombóc Artúr is vendégünk lesz. Az előadást egyaránt ajánljuk nosztalgiázni vágyó felnőtteknek és szórakozni vágyó gyereknek.

 

Arany Lille

mese

Lappföldi (számi) mese alapján írta az Aprószínház Társulata

Az Aprószínház vendégelőadása

Nagyszínpad

 

A lappföldi, számi mese két fivérről szól, akik útra kelnek, hogy megmentsék a holdon élő boszorkány fogságából testvérüket. Kalandjaik során különféle varázslatos lényekkel kell felvenniük a harcot. Ahhoz, hogy sikerrel járjanak, a számi mondavilág óriásaival és sziréneivel, vagyis a sztállókkal és a gufitárokkal kerülnek szembe. Az Arany Lille helyszínéül egy hatalmas libikóka szolgál, a történetet a tánc, a zene és a tárgyi animáció nyelvén meséljük el, ami egyedülálló élménnyé teszi előadásunkat.

 

Felnőtt premierek

 

Image

Crespo Rodrigo, a Jászai Mari Színház, Népház igazgatója elmondta: „Úgy érezzük, hogy a mögöttünk lévő évaddal kijelöltük azt a művészi utat, amin értéket közvetítve, mégis szórakoztatva jutotott el a színház a tatabányai közönséghez. Sokszor elmondják azt a közhelyet, mely szerint a színház tükröt tart. A tükör, ez a furcsa, titokzatos tárgy a mindennapi életünkben az egyetlen alkalmas eszköz arra, hogy a saját szemünkkel, mégis kívülről lássuk magunkat. Minden nap megadja a szembenézés lehetőségét. Ki ne próbálgatta volna különböző arcait, pózait, szerepeit eljátszani a tükörben. Ez a tükör metafóraként szerepel a Jászai Mari Színház 2012/2013-as évadának plakátján is. Olyan tükröt szeretnénk tartani, ami nem csak a tükörképet, mint a valóságot mutatja, hanem rajta keresztül a valóság képe mögé is nézhetünk. A jövő évadban egy olyan utazásra hívjuk nézőinket, ahol a főhősök történetein, útkeresésein keresztül ismerjük meg a valóság különböző tükröződéseit. Az évad mottója: Utak és tükröződések.

Az első lépés ezen az úton Molnár Ferenc A testőr című vígjátéka, melyben a színész férj a testőr szerepébe bújva keresi az utat feleségéhez és az igazsághoz, ami rengeteg komikus helyzetet teremt. A dzsungel könyve című musicalben Maugli két világ határán él, sem az állatok, sem az emberk között nem találja igazán a helyét, története arról az útkeresésről szól, mely az önmagához és világban való helyéhez vezeti őt. Az ügynök halála című Miller drámában Willy Loman, az ügynök folyton úton van, álmait kergetve próbálja fiait egy olyan útra terelni, ami számukra nem vezet sehova. Nekik a saját útjukat kell járni akkor is, ha ezzel apjuk álmait törik szét. Kosztolányi Dezső Édes Annájának tiszta útját keresztezi Vizyék önző lelkiismeretlensége, ami óhatatlanul tragédiához vezet. Parti Nagy Lajos Gengszterek munkacímű tragikomédiájában a bűnözők leszámolva saját addig rossz életükkel, jó útra szeretnének térni, ez azonban nem megy zökkenőmentesen, a komédia ekörül forog. Harling Acélmagnóliák című darabjának főhőse Shelby a fiatal lány, aki mindent vállalva járja be az anyasághoz vezető utat, ami számára még az életénél is többet ér.“

 

Dés L.–Geszti P.–Békés P.:

A Dzsungel könyve

musical

(a musical Rudyard Kipling azonos című könyvén alapul)

Az eredeti színpadi változat kialakításában közreműködött: Hegedűs D. Géza és Radnóti Zsuzsa

Rendező: Forgács Péter

Nagyszínpad

Főbb szerepekben: Vikidál Gyula, Fésűs Nelly, Klinga Péter, Kovács Lotti

 

Ugyan ki tudná összefoglalni, mi mindenről szól a farkasok közt nevelkedett Maugli, az emberek ketrecéből szabadult Bagira, a törvényt bölcsen oktató Balu, a titokzatos Ká, a bosszúra és embervérre szomjas Sír Kán története? Szól a születésről és a halálról, a befogadásról és a kitaszításról, a csapatról és a magányról, a gyerekkor és a kamaszkor varázslatos időszakáról, vagyis mindarról, ami egy „kölyökkel” megeshet, akár farkasok, akár emberek között nevelkedik.

 

Molnár Ferenc:

A testőr

vígjáték

A Jászai Mari Színház és a Győri Nemzeti Színház közös produkciója

Rendező: Guelmino Sándor

Kamaraszínház

Főbb szerepekben: Balsai Móni, Crespo Rodrigo, Töreky Zsuzsa, Csankó Zoltán

 

A színészpár házassága fél év után ellaposodik, magánéletük prózaiságának köze sincs a színpadi csillogáshoz. És mivel a férfi jó színész, elhatározza, hogy más alakban: testőrként környékezi meg az asszonyt, hogy kiderüljön: felesége hű-e hozzá, és ha nem, ha a nő elcsábítható, legalább ne más csábítsa el. Ez lesz a színész legjobb alakítása: elkeseredett, szerelmes játékába minden tehetségét belesűríti, ettől lesz vonzó, csábító, hódító, férfiasan elegáns. De mivel mindketten jó színészek, a férfi nem lehet bizonyos benne, hogy felesége felismerte-e, őbelé szeret-e újra, vagy a testőr hatott rá elementárisan. Ráadásul aminek testőrként örülnie kell, amiatt férjként össze kellene törnie. Látszat és valóság, játék és igazi érzelem menthetetlenül összekeveredik, s férfi vagy színész legyen a talpán, aki ebből a helyzetből győztesen keveredik ki…

 

Arthur Miller:

Az ügynök halála

dráma

Rendező: Korcsmáros György

Nagyszínpad

Főbb szerepekben: Kuna Károly, Töreky Zsuzsa, Crespo Rodrigo, Csizmadia Gergő

 

A kérdés ma is aktuális: vajon csak pénzben, eredményben mérjük az embert? És senki az, akinek nem sikerült? Akinek nem így sikerült? Willy Loman megtört, hajlott hátú alakja mindörökre összeforrt a sikertelen, szerencsétlen kisemberrel. Arthur Miller az árumintával teli bőröndöket cipelő ügynököt éppen halálával emelte a halhatatlanságba. Születésekor a darab az amerikai álom kegyetlen torzképe volt. Sikert hazudni, mosolyogni, bizakodást színlelni akkor is, ha már nincs többé remény, kötelező amerikai lecke. Ha nincs pénzed, pozíciód, senki vagy. Nem becsül többé a szomszédod, a főnököd, sőt a saját fiaid se. Nem marad számodra más, mint a halál. Az előadás utolsó jeleneténél mindig tapintható a csend. A nézőtéren ott motoz a kimondatlan kérdés: és nálunk? Mi is ide tartunk? Vagy már ide is értünk? Csak pénzben, eredményben mérjük az embert? És senki az, akinek nem sikerült? Akinek nem így sikerült? Talán nem. Reméljük, hogy nem. Hogy nem késő. Hogy mégsem késő.

 

Kosztolányi Dezső:

Édes Anna

színmű

színpadra írta Závada Pál

Rendező: Hargitai Iván

Nagyszínpad

Főbb szerepekben: Kerekes Éva, Csankó Zoltán, Törőcsik Franciska e.h.

 

Kosztolányi története újra virágkorát éli. Nem nosztalgiázunk rajta, nem kellemes történelmi távlatból vizsgálgatjuk, hanem testközelből megéljük. Újraéljük. Mintha minden szó szerint megismétlődne: rendszerváltás ádáz gyűlölettel, köpönyegforgató házmestereink, egymásra irigykedő prolik, moralizáló értelmiségiek, cseléd-gondokba belebetegedő polgárasszonyok, és az elnyomott, csendben tartott annák. Kisbetűvel. Mert annákból lett/van a legtöbb. Jó szándékú, naiv, érzelmes cselédeink nap mint nap még hiszik, hogy van igazság, szerelem, becsület. Bízzunk abban, hogy ők vannak többségben, miattuk kell, kötelességünk eljátszani az „Édes Annát”.

 

 

Parti-Nagy Lajos:

Gengszterek /munkacím/

tragikomédia

A Jászai Mari Színház, a Szkéné Színház és a Nézőművészeti Kft. közös produkciója

Rendező: Göttinger Pál

Nagyszínpad

Főbb szerepekben: Mucsi Zoltán, Serer Péter, Katona László, Kovács Krisztián

 

Négy kisstílű bűnöző egy nagy fogás után a rivális profi banda elől menekül. Útközben viszont egy baleset miatt kénytelenek átmenetileg megszállni egy erdőszéli, elhagyott, romos házban. A laza „Főnök” mellett, az agresszív és vad „örök második”, a tétova és gyámoltalan amatőr, és a vicces mókamester mind azt tervezi, hogy kiszáll a gengszter-mókuskerékből. Mind a négyen megnyugvásra és biztos pontra vágynak az életükben. Csak ülnek a világ végén, és várnak. S eközben rengeteg minden történik bennük és közöttük. A történet, bár valós és hihető, mégis tele van lehetetlen helyzetekkel, morbidsággal, különös karakterekkel és nagyon szórakoztató abszurd humorral. Parti Nagy Lajos új darabjának ősbemutatója a Jászai Mari Színház, a Szkéné Színház és a Nézőművészeti Kft. közös produkciója.

 

Robert Harling:

Acélmagnóliák

színmű

Rendező: Bálint András

Nagyszínpad

Főbb szerepekben: Pápai Erika, Vándor Éva, Szabó Emília, Major Melinda

 

Hat nő egy kisvárosi szépségszalonban. Fecsegnek, csacsognak, pletykálkodnak, vitatkoznak, viccelődnek, szépítkeznek, házasodnak, elválnak élik az életüket. Különböző korú, temperamentumú és sorsú asszonyok, akik megosztják egymással bánataikat és örömeiket, mert tudják, akármi is történjék, egymásra mindig számíthatnak. Az összetartás akkor válik különösen fontossá, mikor egyikük élete tragikus fordulatot vesz. Hat acélmagnólia; kívülről finomak és törékenyek, akár egy szál magnólia, de belül szilárdak és erősek, mint az acél. Egy színdarab a női lélekről – nőknek és férfiaknak.