TESZT- Színházi találkozó Temesváron

 

„Temesvár, a kicsi Bécs” hirdetik a nyári fesztivált a barokk és szecessziós palotáktól övezett Dóm téren, túlzás nélkül állíthatom ez Európa egyik legszebb tere. A mediterrán hangulatú nagyváros 2020-ban Európa Kulturális Fővárosa szeretne lenni. Temesvár „open art city”– hirdeti a kiadvány, amely a város kulturális eseményeit reklámozza. Ezek között találjuk az Eurorégiós Színházi Fesztivált, a Csíky Gergely Állami Magyar Színház szervezésében.

 

 

Temesváron egy épületben működik a román színház és opera, a magyar és német színház. Az impozáns, monarchiabeli bérházakkal övezett korzó (ma Opera tér) felől van a román színház és opera főbejárata (egykoron Ferencz József Színház). A magyar és német színház közös otthona, ugyanennek az épületnek egykori bálterme, bejáratát a sétálóutca üzletei között elég nehezen lehet észrevenni. Aki belép az ajtón, az viszont azonnal tudja hol van. Nem csak azért mert itt a vendéget várják, hanem az igényes színházi plakátok, kreatívan berendezett előterek, a színházi előadásokból ihletődő ifjú képzőművészek kiállítása és nem utolsó sorban a sok-sok fiatal színész, aki szemmel láthatóan otthonának érzi ezt a helyet, mindezek eleven, élő, lélegző színházi atmoszférát teremtenek. A fesztivál minden programján ezt éreztem: vannak kérdések és vannak válaszok, ebből újabb kérdések és válaszok fakadnak, egyszóval ez a társulat úton van, halad. És vannak fontos állomásai. Például az olyan előadások, mint a Rosencrantz és Guildenstern halott, egy örök kereső, de tapasztalt művész, Victor Ioan Frunză rendezése. Ez lett 2009-ben a legjobb előadás Romániában, a Román Színházi Szövetség (UNITER) díját kapta, a romániai színházi szakma egyik legrangosabb elismerését. Balázs Attila, a színház igazgatója visszatérő vendége az Oscar-díjátadó mintájára szervezett UNITER-gáláknak, ahol átvette a társulat nevében ezt a díjat, hiszen alig több mint másfél évtizedes színészi pályafutása alatt tucatnyi díj, elismerés jelzi jelentős alakításainak sorát magyar és román színházakban egyaránt. A temesvári magyar színház utóbbi két évtizedét fiatal, ambiciózus igazgatók határozták meg. Demeter András 1993-ban pályakezdő színészként, alig huszonnégy évesen lett a színház igazgatója. Mondhatni az újrakezdés korszaka volt ez. Az ötven évvel azelőtt alapított állandó magyar színházat is egy frissen végzett rendező, Taub János és fiatal színészek indították el, aratták az első sikereket. Fél évszázad alatt komoly, a városhoz és színházához hű művészek jól működő repertoárszínházat hoztak létre Temesváron. Magam is egyetemi bérletese voltam a teátrumnak a nyolcvanas években, emlékeim szerint akkor több háznyi magyar egyetemista járt rendszeresen színházba. A rendszerváltás után sokminden megváltozott, sajnos az egyetemista közönség is számtalan más lehetőséggel élve, megfogyatkozott. Talán épp jókor robbant be a soknemzetiségű, magyar lakosságában fogyatkozó város színházának életébe Demeter András, aki román színházi kapcsolatokat építve és kamatoztatva olyan előadásokat hozott létre, amelyek akár a román közönséget is érdekelhetik. Temesváron minden magyar előadáson biztosítják a szinkrontolmácsolást a közönség számára román nyelven is.

Image

Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott című előadás címszereplői: Katona László és Balázs Attila
Fotó: Adriana Grand

 

A TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) idén négy éves, formálódik, keresi arculatát. Hívtak ide előadásokat Budapestről, Nyíregyházáról, Szabadkáról és Újvidékről. A „kicsi Bécs” patinás tereire kitelepített kávéházakban éjjel-nappal nagy a nyüzsgés, mint bármely európai nagyvárosban. A Csiky Gergely Állami Magyar Színházban nyitott szívvel várják a vendéget és „az alkotáshoz szükséges belső nyugtalanság megőrzésével” tolják Thália szekerét.

Kulcsár Edit