Távozik Eperjes Károly vezérigazgató-helyettesként a Nemzeti Színház éléről

Lelkiismeretileg több előadással nem értett egyet az elmúlt évad során a Nemzeti Színházban Eperjes Károly, ezért arra kérte az intézmény vezetőjét, Vidnyánszky Attilát, mentse fel vezérigazgató-helyettesi megbízatásából, amit egy éve lát el. A színész-rendező hangsúlyozta, nem vitáztak össze, művészi-morális kérdésekben képviselnek más álláspontot, a jövő évadban két új szerepben is játszik majd a színházban.

Eperjes Károly így fogalmazott a sajtótájékoztatón:

“Az igaztgató úrtól azt kértem, a jövő évadtól mentsen fel határozatlan idejű vezérigazgató-helyettesi munkakörömből, elmondtam neki az indokaimat. Lelkiismeretileg nem tudok egyet érteni bizonyos produkciókkal. Nem szeretnék visszakerülni a kórházba, erős gyógyszereket kellett szednem. A pályázatunkban leírt értékek számomra nem mindig és nem mindig jól jelentek meg  a színházban. Ez nem összeveszés közöttünk, hiszen azon színészek közé tartozom, akik már beregszászi színházi korszakában is játszottunk nála, egyik legfontosabb produkciómnak, az Álszentek összeesküvésének is ő volt a rendezője.”

A távozozása okaként azt említette, vezetőként nem tudja tovább vállalni a felelősséget a színház minden produkciójáért. Az elmúlt évadban az első az első ilyen a Mária volt, amit kérésének megfelelően nem játszott tovább a színház. A második problémája a Johanna a máglyán című produkcióval adódott, nem tartja helyesnek, hogy Szent Johanna jellemfejlődését az előadás feláldozza a napi politikára való kikacsintásban. Illetve rossznak tartja a bíboros és püspök pernahajderségének külsődleges, falloszos megjelenítését. Szerinte emiatt nem lehet diákokat elhozni az előadásra, amit nonszensznek tart. Harmadik esetként az Ahogy tetsziket említette. A próbafolyamat során az előadás rendezője, Silviu Purcărete a karakterét nőként állította színpadra, érvelése szerint azért, mert úgy szerette volna színpadra álltani a darabot, ahogy Shakespeare idejében volt szokás, ekkor szabály szerint férfiak játszották a női szerepeket is. Ezt az érvelést a színész elfogadta, ám meglepődött, amikor nők játszották a férfi szerepeket is az előadásban. Értékítélete szerint ez Shakespeare ellen történt, így más jelentése van Orlando és Rosalinda csókjának. Elmondása szerint több közéleti személyiség, ismerőse kikérte nála az előadást.

Eperjes Károly elmondta, fél éve érett benne a döntés, ám évad közben nem szeretett volna botrányt okozni, ám az elmúlt időszakban küzdött magával, gyógyszereket szedett. A jövő évad első produkciója, a Gyulai Várszínházban bemutatott Szentivánéji álom reméli, javulóban fog változni, ugyanakkor végképp megerősítette az elhatározásában. Nem érti, miért vált csókot Oberon és Puck, miért lövi fejbe magát Oberon, miért erőszakolja meg a szerelmét Demetrius és Lysander. Feltette a kérdést, ha ők így játszanak, mennyiben mások, mint a furcsa színház? Meglátása szerint álláspontjával Shakespeare-t védi, a művészi szabadságnak van határa. Maga is elvállal olyan feladatokat, ahol netán meztelenül jelenik meg vagy gyilkost formál, de az egész műnek egyben kell lennie. “A valóságábrázolás profán, az igazság megmutatása mindig szakrális. Mi leírtuk a pályázatunkban, hogy szakrális színházat szeretnénk csinálni, én három esetben ezt nem láttam – fogalmazott”.

Image

Eperjes Károly a Nemzeti Színházbeli sajtótájékoztatón

A távozó vezérigazgató-helyettes meglátása szerint közte és Vidnyászky Attila között az a legnagyobb művészeti, nézőpontbeli különbség, hogy ő nem ért egyet azzal, hogy a Nemzeti Színház igazodni akar a nemzetközi fesztivál trendekhez. Ezzel együtt támogatja, hogy modern módon is játsszanak klasszikusokat, de bizonyos határokat nem szabad átlépni. Ahogy fogalmazott, ebben máshol van kettőjük tűréshatára. Lelkiismeretileg nem tud azonosulni a mostani Nemzeti Színházzal, akkor is távozna, ha nem Vidnyánszky Attila lenne a vezetője. Büszke rá, hogy dolgozhattak együtt Beregszászban, Debrecenben, az Új Színházban és most a Nemzetiben.

A színész-rendező a következő évadra szóló két új szerepfelkérését megtartja a Nemzeti Színházban, vendégként játszani fog Kincses Elemér rendezésében A helység kalapácsában és Vidnyánszky Attila irányátásában a Körhintában.

Emellett Veszprémben – ahol művészeti tanácsadó – rendezi a Chicago című musicalt, az Operaházban a János passióját és osztályvezető tanár lesz a Kaposvári Egyetem ősszel induló színészosztályában. Úgy fogalmazott: lesz feladata bőségesen, várja mindegyiket, valószínűleg még többet fog utazni, mint eddig.

Kép és szöveg: Csicsely Zoltán

 

A Nemzeti Színház közleménye:

2014. augusztus 31-el, közös megegyezéssel távozik a Nemzeti Színház vezérigazgató-helyettesi pozíciójából Eperjes Károly.

A Nemzeti Színház köszönetet mond neki az elmúlt évadban végzett színészi munkájáért és sok sikert kíván a Kaposvári Egyetemen kezdődő osztályvezető tanári, a Veszprémi Petőfi Színház művészeti tanácsadói és minden más rendezői és előadóművészi tevékenységéhez.

Nemzeti Színház
Kommunikációs Osztály