Szenvedélyes nőalakok állnak a Szegedi Kortárs Balett új estjének középpontjában


Tűz címmel mutatja be új, szenvedélyes nőalakokat középpontba állító estjét a Szegedi Kortárs Balett, a három darabot magában foglaló produkciót a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában március 10-től, Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban március 26-tól láthatja a közönség – tájékoztatta a társulat az MTI-t.

A szenvedélyt fókuszba helyező, spanyol témákat feldolgozó est első részében Juronics Tamás koreográfiája, a Bernarda Alba háza felújítását tűzik műsorra. Federico García Lorca utolsó alkotása, “a spanyol falvakban élő nők drámája” alcímű színdarab az egyéni boldogságot eltipró társadalmi kötöttségek bírálata. A darab zenéjét Manuel de Falla spanyolországi roma zeneszerző komponálta.

Másodikként a Bolerót láthatja a közönség, amelyet a Szegedre rendszeresen visszatérő olasz koreográfus, Enrico Morelli állít színpadra, akinek ez már a hatodik közös munkája a társulattal. Egy húsz évvel ezelőtt végzett nemzetközi zenei felmérés szerint a Bolero hangzásvilága alkalmas leginkább arra, hogy beindítsa az emberi fantáziát. A mű ötlete Ida Rubinstein táncosnőtől származik, ő adta a megbízatást 95 évvel ezelőtt Maruice Ravelnek. A darab első koreográfusa is egy nő, Bronyiszlava Nyizsinszka, a minden idők egyik legkiválóbb férfi balett-táncosának tartott Vaclav Nyizsinszkij húga volt.

Az est zárásaként a Carment táncolják a társulat művészei. A Georges Bizet operája alapján Rogyion Scsedrin orosz zeneszerző által írt egyfelvonásos darab koreográfiáját Juronics Tamás és Czár Gergely készítette. A Carmen-szvitet a komponista felesége, Maja Pliszeckaja számára írta, aki korábban hiába ostromolta Dmitrij Sosztakovicsot és a balettszerzőként ismert Aram Hacsaturjánt, hogy komponáljanak számára Bizet remekéből táncdrámát, mindketten visszautasították.