Pomádé király színháztörténelmet írt

Hatalmas siker az első veszprémi operabemutató

Először mutattak be operát a Veszprémi Petőfi Színházban; Ránki György zeneszerző Pomádé király új ruhája című kétrészes művét Toronykőy Attila állította színpadra. Az előadás hatalmas sikert hozott, a közönség zúgó vastapssal jutalmazta a produkciót. 

– Jelentős, fontos eseményhez értünk ebben az évadban. A színház történetében az első operabemutatót tartottuk meg, s nagyon örülök, hogy a közönség jól fogadta az előadást. Nagy és egyedi vállalkozás ez a színháztól, hiszen élő zenekar működik közre karmesterrel, kórussal, van tánckar is, és operaénekesek lépnek fel a helyi színészekkel. Remélem, hogy a darabbal a megye és az ország több városába is ellátogathatunk, ezzel is népszerűsítve az operaműfajt – mondta Oberfrank Pál, a színház igazgatója.

Eperjes Károly, a színház művészeti tanácsadója azt hangsúlyozta, hogy „mindig egy picit emelik a tétet”, a minőségi színvonalat, és miután az Anna Kareninát és A kis herceget jól fogadta a közönség, bizodalma szerint a Pomádé király új ruhája is sikeres lesz. – Úgy tűnik, nemcsak mi emeljük a tétet, hanem jön velünk a közönség is – fogalmazott Eperjes Károly.

Toronykőy Attila, az opera rendezője arról beszélt, hogy bár gyermekoperáról van szó, inkább családi operának nevezné a Pomádé király új ruháját. Felidézte, hogy Ránki György az 1950-es években írta ezt az operát (Andersen: A császár új ruhája című mesetörténetét feldolgozva), és az akkori politikai környezetben a darab sok „kiszólása”, szövege inkább a felnőtteknek szólt, nekik mondott sokat.

Példaként említette, hogy amikor a király azt mondja, akinek hatalmat adott, annak észt is ad az Isten, a darab egyetlen női szereplője, Dzsufi felnevet, grimaszokat vág, vagy éppen egy mondattal jelzi, ez nem így van.

A rendező elmondta, hogy az operaénekesek az előadás közben lemennek a gyerekek közé, illetve a zenekart is közelebb hozzák a nézőkhöz: a muzsikusokat „felemelték” a zenekari árokból a nézőtér szintjére. Toronykőy Attila szerint Ránki György mestere a jellemábrázolásnak, zenei tréfáival görbe tükröt állít a királyi udvar képmutató világának és sok nevetést ígér a nézőknek. A zene játékos, stílusgazdag és közérthető – tette hozzá.

A zenekart a veszprémi színház igazgatójának testvére, Oberfrank Péter Liszt Ferenc-díjas karmester vezényli, aki többek között arról beszélt, hogy a meghívott énekeseket ő választotta ki a különböző szerepekre. Mint mondta, az Anna Karenina bemutatója előtt meghallgatta az egész társulatot, s ekkor már tudta, hogy Szeles József és Baranyi Péter olyan hangi adottságokkal rendelkezik, hogy ebben az előadásban mindenképp számíthatnak rájuk. A karmester szerint nagyon fontos, hogy a gyerekek minél korábban megismerkedjenek a zenével, és a muzsika varázsával gazdagabban váljanak felnőtté. A veszprémi produkció pedig történetével, dallamvilágával alkalmas a zene és az opera megszerettetésére.

 

Szereposztás:
Pomádé Király: Cseh Antal; Dani: Decsi András; Béni: Szerdahelyi Pál; Garda Roberto: Szeles József; Nyársatnyelt Tóbiás: Baranyi Péter; Dzsufi: Óhegyi Filoretti; Kapitány: Dorn Tibor Dávid/Egyed Krisztián; Tizedes: Lechner András; Gyerek: Bozsó Blanka/Szuromi Benedek

 

V. R.