Mici néni két élete a Turay Ida Színházban

Bencze Ilonát mostanában egyre többet látni az Óbudai Kulturális Központban. Lassan második otthonává válik, mivel ott rendezi a Turay Ida Színház új produkcióját, a Mici néni két életét. Asszisztensként először dolgozom vele, mint rendezővel. Kezdetben ugrásra készen álltam mellette, hátha segítségre szorul. Fölkészültem a darabból, utánanéztem az 1962-es filmváltozatnak, amiben Kiss Manyi és Páger Antal játszotta a főszerepet. Elemeztem, kiírtam, beírtam, információkat gyűjtöttem. Fölöslegesen, hiszen profin csinálja.

– Ancsika, ne aggódj, ez már az ötödik rendezésem! Ülj már le!

– Hogyhogy az ötödik?! – Belőle kellett volna fölkészülnöm, nem a darabból, hasít belém a felismerés!

Bencze Ilona nemcsak nagyszerű színésznő, hanem rendez, könyvet ír, vacsoracsatázik és tanít a Madách Színház musical színészképző iskolájában.

Bencze Ilona
Bencze Ilona

– A gyerekeknek nem engedek semmilyen kelléket a kezükbe adni és a teret sem engedem behatárolni. Teljesen a képzeletükre bízom a nem létező kellékek használatát. Például hol hagyta a könyvet a jelenetben, nyitva tette-e le utoljára vagy csukva, hogy nyit ki egy ajtót vagy ablakot. Az agynak mindent el kell raktároznia és tudnia kell emlékezni. Így nyitom ki a képzeletüket. A beidegződött mozdulatok később a hasznukra válnak, amikor a valós tárgyakkal és a valós díszlettel találkoznak. Azt hiszem, megértettem a módszer lényegét.

– Szóval ezért állunk le annyiszor, valahányszor a Mici nénit játszó Tóth Judit rossz irányba nyitja vagy csukja a nem létező ajtót!

– Igen, mert ha össze-vissza csinálja, később meg fogja zavarni a valódi díszlet. – Ami most még nincs, tettem hozzá gondolatban.

Jelen pillanatban egy teremben próbálunk székek és asztalok között. De legalább vannak! A székek nemcsak székek, hanem kanapé, ágy, fotel, ajtófélfa, fal, motorbicikli. Az asztal nemcsak asztal, hanem szekrény, komód, könyvespolc, fogas. Amikor egy „fantáziaszegény” kolléga rákérdez valamire a térben:

– Ez most mi? – már kórusban skandáljuk a választ:

– Hát nem látod, hogy az egy ajtó?

Vagy egyszerre sikítunk fel Bencze Ilonával, amikor a házmesternét alakító Hűvösvölgyi Ildikó és a barátnőt alakító Halász Aranka elvéti a közlekedést:

– Állj! Most a falon mentetek át! Gyertek vissza! De ne megint a falon át! Vagy Cs. Németh Lajosnak, aki Gál Alfréd taxisofőrt játssza:

– Nézz be a szobába!… Ott fal van, onnan nem fogod látni!

A fiatal házaspárt alakító Magyar Tímea és Viczián Ottó könnyebben veszi az „akadályt”. Számukra gyorsabb elsajátítani ezt a próbamódszert.

A nyomozót játszó Dózsa Lászlóval viszont a legnehezebb. Ő a végjelenetben jön a színpadra, ezért ritkábban próbál velünk. Egyszerűen még nem volt ideje megszokni a teret.

– Csörög a telefon! – jelzem az effektet, mint asszisztens és elkezdek berregni.

– Hol is van a telefon? – néz ki ránk Dózsa László.

– Az ágy végében! – válaszolja Bencze Ilona, mivel én még mindig berregek.

– Na jó, de hol az ágy? – néz ilyenkor kétségbeesetten a színész.

Szaan