Hírből színház

A kultúra iránt elkötelezett sajtóorgánumok időről időre beszámolnak színházi eseményekről, bemutatókról. De mi a helyzet fordított esetben, amikor egy hírből lesz színházi előadás?

A hírszínház egyik első hazai képviselője a kilencvenes években Halász Péter volt, aki a Népszabadsággal együttműködve a budapesti Katona Kamrában várta az érdeklődőket az újszerű műfajjal. Tavaly és idénaz egri színházban, Máté Gábor irányításával szintén nagy siker volt. Az idei évadban a kecskeméti Katona József Színház nézői ismerkedhettek meg a hírszínházzal – a tapasztalatokat Réczei Tamás, a teátrum művészeti vezetője osztotta meg velünk.

A kecskeméti társulat a megyei napilappal, a Petőfi Népével vágott bele a feladatba, vállalva, hogy mindössze két és fél nap alatt kell felkészülniük az előadásra.

 

– A nézők mindig három hír közül választhattak az újság egész heti számaiból. Péntek éjfélig tartott a szavazás, csak ezután derült ki számunkra, hogy melyik hírre voksoltak a legtöbben – miből dolgozunk. A darab tehát szombaton íródott, már aznap elkezdtük próbálni, a bemutatókat pedig vasárnap esténként tartottuk a Kelemen László Kamaraszínházban. Eddig hat hírszínházi előadásunk volt, áprilisban tartjuk az utolsót – mondta Réczei Tamás.

Image

Mekkora teret kapott az improvizáció?

– Eleinte úgy terveztem, hogy minden szöveget a próbákon találunk majd ki, de ehhez túl rövid volt az idő. Azután a jelenetek szövegét rögzítettük, ám a legjobb megoldásnak végül az bizonyult, hogy csak az epizódok magját írtuk le, a dialógusokban pedig (…)improvizálhattak is a színészek. Mivel minden esetben nagyon rövid, ún. mínuszos hírből dolgoztunk, ezért azok csak az alapot adták – a többi a fantáziánk szüleménye volt. A történetek megírásában Hárs Anna dramaturg segédkezett, a rendezői feladatokat pedig Nagy Kati és jómagam láttuk el. A legváltozatosabb témájú híranyagokból dolgoztunk, és több műfajban kalandoztunk: volt bohózat, burleszk, de drámai jelenet is.

Puskás Peti állandó szereplője volt ezeknek az előadásoknak. Miért esett rá a választás?

– Az előző évadban Kecskeméten játszott a Padlásban, és a próbákon kiderült, hogy nem mindig rögzít könnyen. A hírszínházról rögtön az jutott eszembe, na ez Pusinak való!  A végére már ő volt a legelső, aki tudta a szöveget. Rajta kívül a színház társulatának legalább nyolcvan százaléka játszott valamelyik hírszínházi előadásunkban, ami a vezetőség és a színészek számára egyaránt jó tapasztalat volt. Néhányan bevallották, ez nem az erősségük, másoknak viszont szárnyakat adott a rögtön visszajelzett siker – tette hozzá a művészeti vezető. – Ezen kívül van még egy fontos hozadéka a hírszínház-sorozatunknak: mivel a színészek 48 órára teljesen összezárva és egymásra utalva próbáltak, mindez csapatformáló foglalkozásnak is beillett.

– bera –