Három premierrel veszi kezdetét az Operaház új évada

A Parasztbecsület és a Bajazzók című operák Georges Delnon által rendezett premierjével veszi kezdetét szombaton az Operaház új évada, másnap pedig az Erkel Színházban is elindul a szezon Dohnányi vígoperájával, A tenorral.

Az egyfelvonásos Parasztbecsületet és a kétfelvonásos, szünet nélkül játszott Bajazzókat – több más évadnyitó programmal együtt – egy este láthatja a közönség a Magyar Állami Operaházban, és az Andrássy úti épület előtt felállított kivetítőn is több ezren követhetik az olasz nyelvű, magyar és angol felirattal bemutatott operákat – hangzott el a keddi évadnyitó sajtótájékoztatón.

Vasárnap egy évtizedek óta nem játszott, fergeteges vígopera, Dohnányi Ernő A tenor című darabja nyitja az évadot az Erkelben Almási-Tóth András rendezésében.

A jelenleg a Theater Baselt vezető, jövőre a Hamburgi Állami Operaház irányítását átvevő Georges Delnon először állítja színpadra a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. A svájci rendező szerint Pietro Mascagni és Ruggero Leoncavallo darabjait “gyakran szétszedik, pedig valójában összetartoznak”. Mint mondta, a történetet az olasz neorealista filmek világába, az 1950-es évekbe helyezte, és igyekezett kidomborítani a művek több rétegét: a társadalmi, vallási és feminista olvasatot.

Ez az első operabemutató, amelyet Pinchas Steinberg Budapesten dirigál. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának elnök-karnagya Georges Delnonnal vitatkozva úgy vélte, hogy a két opera, legalábbis zeneileg, nem tartozik össze. Felidézte, hogy először Bécsben játszották őket egyben, az akkor operaigazgató Gustav Mahler merőben praktikus megfontolásai alapján – a két mű együttes hossza éppen megfelel egy estére. “Azóta hagyomány Európában, hogy együtt játsszák őket. Egy ember döntése nemzedékekre kihatott” – fogalmazott Steinberg.

A karmester szerint ugyanakkor – a zenei különbségek ellenére is – a két mű együttes előadása “mégis működik”. Kiemelte a rendezővel, Georges Delnonnal való izgalmas közös munkát.

Anger Ferenc művészeti igazgató a Dohnányi-opera bemutatójáról szólva hangsúlyozta: az Operaház kiemelt feladatának tekinti magyar szerzők műveinek bemutatását, különösen a méltatlanul elfeledett remekművek “leporolását”. A tenorról úgy vélte, “igazi gyöngyszem a gazdag magyar operairodalomban”, és “éppen alkalmas arra, hogy az Erkelt átjárja a fiatalság levegője”.

Vajda Gergely, az opera karmestere szerint az apró dramaturgiai buktatók ellenére “tökéletes vígoperáról van szó, tele zenei humorral és valóságos ziccer-szerepekkel”. Kitért arra is, hogy az eredetileg német nyelvű librettót új magyar fordításban hallhatja a közönség. Összességében úgy vélte, hogy a floridai Dohnányi-hagyaték egy részének közelmúltbeli hazatérése és A tenor bemutatása együtt remek alkalmat teremt a zeneszerző újrafelfedezésére.

Ókovács Szilveszter főigazgató szerint európai színvonalú magyar szerzőről van szó, akinek jelen műve sokak szerint a legjobb alkotása. Jelezte, hogy A tenor előadásáról lemezfelvétel is készül.

A premierek bemutatása után Anger Ferenc arról is szólt, hogy az új évadban még szorosabbra fűzik az együttműködést a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel és a Zeneakadémiával, ennek keretében a még tanuló vagy frissen végzett rendezők és más alkotók közreműködésével több darabot is bemutatnak.

Folytatódik az Operaház Hangoló elnevezésű sorozata, melynek keretében a közönség minden premier előtt friss, izgalmas háttérismereteket kaphat az adott darabról. Ugyancsak minden bemutató előtt lesz Faggató, amelyen a rendezőt, a karmestert, a díszlet- és jelmeztervezőket lehet kikérdezni – sorolta Ókovács Szilveszter.

Az Operaház szeptember 15-én megemlékezik az első világháború kitörésének századik évfordulójáról is Hallgatnak a múzsák című programjával, szeptember 22-én pedig a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, az Operaház rezidens együttese első hangversenyét adja az új szezonban, amelyen Andrej Korobejnyikov orosz zongoraművészt látják vendégül. A Magyar Nemzeti Balett a Trójai játékokkal és A szilfiddel indítja az évadot.