Hajnalban, délben, este

 

A szolnoki Szigligeti Színház október 16-án mutatta be Dario Niccodemi: Hajnalban, délben, este című vígjátékát. Ezt a színes, fordulatos, fiataloknak és kevésbé fiataloknak írott bájos történetet egy sikeres ifjú színész duett adja elő egy kevésbé ifjú rendező irányításával. A színésznő esténként egy színpadon játszik a rendezőjével. Mindhárom alkotót megszólaltatjuk. A közvetlen hang a színházi közvetlenség következménye. A színház ilyen. Közvetlen.

 

 

– Mi hordozza a nehézséget ebben a darabban?

Dósa Matyi: – Számomra az, hogy én még nem játszottam kétszemélyes előadásban, stúdiószínpadon, így ez egy nagy kihívás. Csak minket, kettőnket néznek a nézők. A szövegmennyiségről nem is beszélve. Bár én nagyon szeretek szöveget tanulni, és gyorsan tanulok. Szűk tér, a tekintetek rajtunk, ez a nehéz.

Molnár Niki: – Nekem nagyon nagy öröm a stúdiótérben játszani, szeretem ezt az érzékenyebb, intimebb közeget. A folyamatok, az érzelmi váltások, honnan hova jut el a szerep. Hihetetlen váltások vannak, a lány ellenkezik, megenyhül, játszik a fiúval. A humorára kell nagyon koncentrálni, mert ez egy elég érzelmes, sőt már-már szentimentális szöveg. A humor itt nagyon fontos.

 

 

– Ma is van ilyen kapcsolat, ami ilyen sodró lendületű?

Niki: – Nincs.

Matyi: – Ez az udvarlási mód nincs. Ma már nem így megy ez. Elindul, ide-oda játszik mind a kettő, próbálják egymást féltékennyé tenni, minden eszközt felhasználnak. Ma már alig beszélgetnek az emberek egymással. Sajnos.

– Találtok hasonlóságot a Romeo és Júliával?…

Niki: – A Romeo és Júlia az egy feltétel nélküli dolog. Egy elhatározás, kiállás. Itt többfélét kell játszani, mint a Romeo-ban. Sokkal több szín van ebben a darabban, például összecsapás…

Matyi: – A Romeo-ban gyönyörű szépeket mondtunk, ahogy az meg volt írva, de már ilyen szinten sincs meg a kommunikáció, mint ebben a huszadik századi darabban.

– Ijesztő, amit mondtok. Az emberi élet butul.

Matyi: – A fiatalok ebben nőnek fel. Nyilván nem ők tehetnek róla.

– Ez hát a feladat. Valami szépet felmutatni a színházban, legalább itt láthassák a szépet.

Niki: – Itt a nő úgy lesz szerelmes, hogy őt meghódítja a férfi. Az akaratával, a lelkesedésével. Jön, mint egy hurrikán. És hihetetlenül kitartó. Ha valaki nagyon akar valamit, akkor azt el lehet érni.

– Matyi, neked volt ilyen eset az életedben?

Matyi: – Én általában kitartó vagyok. Most egy kapcsolatban élek, itt is kitartó voltam. Tudtam, hogy kit kerestem, kire vártam, és megtaláltam. Nem tudtam ilyen szépen beszélni, mint ebben a darabban a fiú, viszont udvaroltam, ahogy lehetett. Segítettem neki apró dolgokban… Begyújtottam neki a gázbojlert… Akarni kell, és tenni kell érte.

Niki: – Ma már nincs az, hogy nekem ő kell.

Matyi: – A fiúk csak a nők külsejét nézik. Az embert kell megismerni. A lelkét.

Niki: – Nem akarnak időt fecsérelni egy lányra, jól van, ez nem akarja, akkor megyek a következőhöz. Itt meg a nő irányít. Játszik. Sejti, hogy a fiú nem fog elmenni, de amikor mégis elmegy, akkor megijed, mert azért ezt nem akarta. Nagyon édes ez a játék. Egyet akar mind a kettő.

Matyi: – A fiatalok is szeretni fogják. Van humora, fiatalok játsszák, hitelesen, bájos lesz és szép.

– Mint amilyenek ti vagytok.

Niki és Matyi: – Köszi…

 

Karczag Ferenc, a rendező

 

– Nagysikerű szerepformálás, az Üvegcipő rendőrtanácsosa után máris egy új szerepkörben. Könnyen ment az átállás?

 Persze. Én szeretem ezt csinálni, könnyű az átállás.

– Az Üvegcipő bemutatója miatt nem próbáltatok egy hétig.

Előtte két és fél hét alatt állt az egész. Most már csak csiszolgatunk. Tudják a szöveget, mint a vízfolyás. Színész vagyok, hagyni kell a színészt este, csak délelőtt próbáltunk akkor is, amikor este még nem voltak előadások. Minden nap 5-6 oldalt vettünk, amit már megtanultak.

Karczag Ferenc

– Nemcsak rendezői, de színésztechnikai instrukciókat is adsz, gondolom.

 Ott lehet látni, hogy hallgatnak rám, hogy megcsinálják, amit instruálok, vagy nem. Ők megcsinálnak mindent, amit mondok. Ha valami nem jó, tudjuk egymás közt, mi a rendező sara, mi a színész érdeme.

– Neked ebben nagy rutinod van…

Kábé tíz bemutatóm volt, de az iskolában rengeteget rendeztem a hallgatóimnak. Volt olyan osztályom, hogy kéthetente mutattunk be egy új darabot.

– Kéthetente?

Tanultak is rendesen. Visszatérve, a Hajnalban, délben, este a maga korában modern darab volt. 24 óra alatt lejátszódik a történet, a megismerkedéstől a majdani leánykérésig! Ez nagyon modern volt akkor. Ami ma érdekes ebből, az örök. Ez a darab olyan számomra, mint egy nagyon-nagyon régi emlék. A rácsodálkozás, hogy két ember egymásra talál. Ez csoda. Ez megunhatatlan.

Kiss József