GyőrBe-Ugró Győrben

– Minden a nyílt napi programmal kezdődött – fogalmaz titokzatosan Forgács Péter igazgató. A Győri Nemzeti Színház társulata a szeptemberi közönségnapon egy új produkcióval várta a kíváncsiskodókat. A Beugró című tévéműsorra alapozott játék egyszeri, és megismételhetetlennek induló összeállásból, havi rendszerességgel jelentkező előadás lett a színház Kisfaludy termében, mely az évad repertoárját színesíti. A hirtelen ötletből színházi műsorrá vált sikeres programról Forgács Pétert beszélt.

– Azt gondolom, hogy ami közönségvonzó, és imádja a közönség, miért ne színesíthetné a kínálatot. Ha lehet minőségben is jót létrehozni, akkor persze hogy az ember igazgatóként szívesen felvállalja a kezdeményezést. Elhangozhatnak kritikák, hogy ez egyértelműen nem színház, és hogy megfogjuk a könnyebbik végét a közönség becsalogatásának. A művész számára a mély és vonzó ebben a játékban az, ami az egyetem első évének tananyaga. Tulajdonképp helyzetgyakorlatok tömkelege, amin valamilyen szinten maga a színészet is alapul. Ezeket a feladatokat lehet nagyon jól csinálni, és nagyon nehéz csinálni. Én például nem is vállalkoznék rá, mert nem érzem, hogy bennem megvolna az a rögtönző képesség, ami ehhez a játékhoz kell. Teljesen más színészi kelléktárat igényel, mint általában a színpadi alakítás. Abszolút behelyezem a színészet kategóriába, hiszen ezt is tudnia kellene egy színésznek, nem beszélve arról, hogy az improvizációs készséggel is szükséges rendelkeznie. Szerencsésnek érzem magunkat, hogy sikerült a beugró gondolatát továbbvinnünk. Kapitány Iván rendező, producer és ötletgazda, engedélyezte a győri produkciót, és a Beugró stáb mindenben mellettünk áll, segíti hónapról hónapra előkészíteni a műsor tematikáját és a tréningeket is felügyeli. Mindez nagyon nagy dolog, a nézők pedig imádják.

– A műsor fontos szereplője a játékmester. A győri előadás vezetője Máté Richárd művészeti titkár:

– Győrben az én feladatom lett összefogni, koordinálni a játékot és a háttérmunkát, valamint a tréningek során Kszel Attila kollégámmal „edzeni” a színészeket. Amikor szóba került a Beugró, negyvenöt művészt hívtunk meg az első tréningre, jelenleg tizenöt-húsz fős körrel próbálunk rendszeresen. Ezt az első tréninget az az Andrew Hefler tartotta, aki a Beugró tévéműsor stábjával is dolgozik. Andy nagyon elégedett volt a győri csapattal, rendkívül impulzívnak és kreatívnak találta a színészeket. A műsor tematikáját tekintve természetesen nem térünk el a Beugróban megszokottaktól. Tehát nálunk is van zsebszöveg, libikóka, állatkerti mesék és így tovább. Kétféle ütemezésben érkeznek a témák. Az egyik hétpecsétes titok, amit csak én tudok, és az előadás előtt nyitom ki a borítékot, a másik gyakorlás céljából összeválogatott játéktípusokat és szituációkat tartalmaz. Kapitány Iván mondott egy nagyon jó hasonlatot az első GyőrBe-Ugró előadás után, novemberben: „Ha túl flottak és túl jók vagyunk, akkor a néző nem fogja elhinni, hogy nem gyakoroltuk be előre. Egy artistának muszáj az alatta kifeszített hálóba néha beleesni, hogy nagy szám váljon abból, ha a műsor alatt elkapják egyszer a kezét!” Miután improvizáción alapuló játék a Beugró, ezért a konkrét szituációval az előadáson találkozik először a színész. A színházi munka teljesen másról szól. Ott a szövegkönyv miatt ugye már adott a szöveg, a rendező elmondja, hol gyere be és hol menj ki, utána pedig rögzíteni kell a szituációt és előadásról-előadásra reprodukálni. Úgy gondolom, hogy aki jó színész az nem biztos, hogy jól improvizál, viszont aki jól improvizál, az valószínűleg jó színész. A próbák folyamán gyakoroljuk a játéktípusokat, tanuljuk a szabályokat. Az a tapasztalatom, hogy látványosan egyre jobban fejlődik mindegyikünk ebben a műfajban, kifejezetten jót tesznek a Beugró gyakorlatok a színészi munkának is. Ezek mellett még az is fontos, hogy csapatépítő erejű a játék, hiszen nem egy hagyományos színházi próbán dolgozunk együtt, hanem más jellegű feladattal kerülünk szembe, ami komoly koncentrációt, fegyelmet, és főleg egymásra való odafigyelést igényel. Minden előadáson másik négy győri színésszel találkozhat a publikum. Novemberben indult az első GyőrBe-Ugró, amire a műsor megjelenése után azonnal elfogytak a jegyek, és a decemberi előadás is teltházzal ment. Januárban két időpontban tűztük műsorra, természetesen két csapattal. Nagyon örülök, hogy a GyőrBe-Ugró stábjának tagja vagyok, remek próbák és „rock-koncert” hangulatra hasonlító előadások követik egymást hétről hétre. Nagyon jó megtapasztalni azt, hogy amennyire jól éreztük magunkat nézőként a Beugró TV-műsor felvétele közben, ugyanazt a minden bút feledtető, hahotázó arcokat látjuk a nézőtéren a GyőrBe-Ugró előadásain.

Trombola Anita

Fotó: Fehér Alexandra