Cirkusz nélkül nincsen kortárs színház!

– de mielőtt félreértenénk, pontosítsuk és egészítsük ki a mondatot: cirkuszművészet nélkül nincsen kortárs színházi fesztivál! Ma fejeződik be a 17. Pécsi Országos Színházi Találkozó és tegnap kezdődött el a Magyar Színházak XXIX. Kisvárdai Fesztiválja, mindkét eseményen fontos szerepet kap(ott) a magyar cirkuszművészet és az artisták.

Az ország és a színházi évad legjelentősebb színházi fesztiválja, a POSZT (a Pécsi Országos Színházi Találkozó, 2017. június 8–17.) programjában több fontos helyen és helyszínen is feltűntek a cirkuszművészet képviselői. A június 8-án, délután öt órakor a fesztivál a Baross Imre Artistaképző Intézet diákjainak előadásával kezdődött. Az artistaképzősök többek között görkorcsolya, hulla-hopp, zsonglőr, lábzsonglőr, drót és akrobatikus számokkal szórakoztatták a közönséget. A több mint hat évtizedes képzőintézmény növendékei a POSZT ünnepélyes megnyitóján is felléptek, majd a belvárosban folytatták a műsort, június 9-én délelőtt 11-től pedig a Bóbita Szabadtéri Színpadon tartottak szemkápráztató előadást.

19025072_1350132928389595_7105247819439081299_o.jpg

A június 17-én, ma este megrendezésre kerülő ünnepélyes díjátadó gála műsorának fellépői közé Szente Vajk rendező beválogatta a tavaly őszi premier óta nagy sikerrel és teltházakkal játszott Lúdas Matyi a cirkuszban című műfajmegújító cirkuszi előadás (Fővárosi Nagycirkusz, rendező: Fekete Péter) egyik szereplőjét is, Sárközi Tamás zsonglőrt.

„A gála rendezője, Szente Vajk a POSZT idei sokszínűségére alapozva azt tette vezérgondolattá, hogy a színház ezer irányból érkezik, ezerféle módon ölt testet, megannyi műfajban, a benne élő művészek mégis egy nyelvet beszélnek. A színház nyelvét.” – áll a gálaműsor ajánlójában, és ez az az elv, mely szerint egy fiatal tehetséges zsonglőrnek helye és szerepe van a műsor többi, más-más előadóművészeti területekről érkező neves fellépője – Lovas Rozi (Radnóti Színház), Dobó Enikő (Kecskeméti Katona József Színház), Molnár Nikolett (Szolnoki Szigligeti Színház), a Budapesti Operettszínház művészei, Fehér Tibor (Nemzeti Színház), Dankó István (Katona József Színház), Járai Máté (Győri Nemzeti Színház), Orosz Ákos (Vígszínház) és a VOISINGERS Produkció – között.

A POSZT-hoz hasonlóan a Magyar Színházak XXIX. Kisvárdai Fesztiváljának (2017. június 16–24.) programját is a cirkuszművészet foglalja egyfajta keretbe. A rangos országos fesztivál nyitóestéjén, június 16-án pénteken este kilenc órától a Sátorszínházban William Shakespeare örökérvényű szerelmi tragédiájának cirkuszi eszközökkel történő újraértelmezését, a Romeo & Julia című darabot mutatták be a Baross Imre Artistaképző Intézet növendékei. A közel egyórás előadás a cirkuszművészet és a fizikai színház eszközeivel jeleníti meg a maffiakörnyezetbe áthelyezett örökérvényű történetet: „A korszakban, amelyben a mi Rómeó és Júliánk játszódik, nincs helye a szerelemnek, csak az öldöklésnek. A megbékélés helyett itt bosszú, a csönd helyett csak üvöltés várható. A kérdés nélkül való szerelmet maga alá gyűri a birtoklási vágy, s a történet főszereplőinek élete elbukik családjaik háborúskodásában. Rómeó és Júlia egy villanásnyi időre téren és időn kívül kerülnek és találkoznak a határtalan szerelemmel. Mindössze öt napos történetük a mennyet és poklot is elhozza Nekik, de a harag, a két gazdag maffiacsalád dühödt indulata végül maga alá gyűri és halálba kergeti a tragikus sorsú szerelmeseket.”

A kisvárdai fesztivál záróünnepségén ismét feltűnik a cirkuszművészet: a június 24-én, este nyolc órakor kezdődő díjátadó gálaműsor programjában – már-már kihagyhatatlan összetevőként – szintén közreműködnek a Fővárosi Nagycirkusz művészei.