Az opera világába kalandozik a Jókai Színház

Mozart talán legnépszerűbb, legismertebb operáját, a Varázsfuvolát viszi színre hamarosan a Békéscsabai Jókai Színház Szalma Dorotty rendezésében. A felnőtteknek szóló művet most zenei átiratokkal gyermekek számára alakítja át a teátrum.

Mozart Varázsfuvolája gazdag szimbólumrendszerével, zseniális zenéjével, változatos karaktereivel egyaránt magán hordozza a nagyopera, a vígopera és a daljáték műfaji sajátosságait. A mű Mozart egyik leggyakrabban előadott operája, hiszen a sokrétű mondanivaló számos értelmezést tesz lehetővé. A szabadkőművesség szimbolikáját is merészen használó műalkotást felnőttek számára írta a szerző, ám az ábrázolt varázslatos mesevilág lehetővé teszi a darab gyermekek számára is befogadható formába öntését.

Egyedülálló produkció születik a teátrum színpadán, hiszen a Jókai Színház először kísérletezik az opera műfajával. Mozart remekműve azonban, ha nem is teljesen átalakítva, de más formában jelenik majd meg a deszkákon, a társulat tagjainak közreműködésével. Gulyás Levente zenei vezető olyan zenei világba helyezte az operát, mely közelebb hozhatja majd a fiatalokat is ehhez a műfajhoz. Szalma Dorotty rendező pedig egy mesevilágot felépítve a jó és a rossz küzdelmét, a tisztaság, a szerelem győzelmét helyezte előtérbe koncepciója megalkotásakor. Pamina (Gubik Petra) és Tamino (Gulyás Attila) egy varázslatos világban küzdenek meg a gonosszal, melyben állatszerű lények segítik és hátráltatják őket. Így például a Papagenot alakító Csomós Lajos kakashoz, míg a Papagenát megformáló Kara Tünde kakaduhoz hasonlító lényként lép a színpadra. Rátkai Erzsébet jelmeztervező elmondta: ember és állatfigura határán szeretné elhelyezni ezeket a karaktereket.

Az Éj királynője és Sarastro szerepét vendégművészek, operaénekes alakítják majd az előadásban. Ezek az alakok egy felsőbbrendű világ figuráiként más hangon, szélsőséges magasságokban és mélységekben szólalnak meg a színpadon. Az operairodalom egyik legnehezebb koloratúrszoprán szerepét Fábry Gabriella énekli majd, Sarastrot pedig Gábor Géza, valamint Altorjay Tamás formálja meg. A szimbolikus elemekkel átszőtt díszlet Mira János tervei alapján készül.

 

Papageno a metrón

 

A mesevilágba ágyazott, gyerekeknek készülő Mozart-operát február 21-én mutatja be a Jókai Színház, ám, hogy a felnőtt nézők se maradjanak ki a jóból, nekik a Papageno a metrón című Zalán Tibor-darab próbái kezdődtek el, mely szintén Szalma Dorotty rendezésében kerül színre.

A készülő munkát egyelőre szinte teljes titok és homály fedi. A színpadi tér feltehetően egy metrómegálló, ahol, a feltételezhető cselekmény szerint találkozik férfi és nő. Egyikük egy Papagenót játszó madárruhás színész, a másikuk pedig a megállóban ücsörgő punk-lány. A történet állítólag a rendezőnő személyes élményéből indul ki, bár lehet, ez nem is olyan fontos. Annyit elárultak az alkotók, hogy sokat fog énekelni a darabban a Papagenót alakító színész, és sok szerepben lesz látható a punk-lány. A darab sok szempontból kollektív alkotás lesz Komáromi Anett és Kelemen Dániel kettősével, a zongoránál Sági Balázs. A kérdés, persze, nyitva marad február végéig: hogy kerül a madárruhás Papageno a metróba? Akkor majd minden kiderül – talán. A munka mindenesetre, a nyilvánosság teljes kizárásával, elkezdődött…

T. S.

Fotó: A-team