Maradjunk kapcsolatban!

Röviden

Az Ivanov című előadással zárul vasárnap a MITEM

Készült

on

Csehov Ivanov című darabjával, a zágrábi Horvát Nemzeti Színház Eimuntas Nekrosius rendezte előadásával zárul vasárnap a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM), amelynek keretében a hétvégén Lipcséből, Újvidékről, Moszkvából és Ljubljanából érkező produkciókat is láthat a budapesti Nemzeti Színház közönsége.

Pénteken Don Q – Jelenetek a lovag történetéből című előadásával a Németországból érkező Compania Sincara szerepel a MITEM-en. A darabot – amelyet német nyelven, magyar és angol felirattal láthat a közönség – Cervantes műve alapján a lipcsei társulat írta, a produkció rendezője pedig a társulat mellett Rico Dietzmeyer. A Compania Sincara álarcos, költői komédiát, politikai színházat mutat be. A társulat régi és új, hagyományos és kísérleti narratívákat és játékmódokat alkalmaz. Az alkotók nyílt párbeszédet folytatnak a nézővel, játékstílusuk gördülékeny, átlépi a műfaji határokat.

Szintén pénteken látható Danilo Kis Borisz Davidovics síremléke című műve az Újvidéki Színház előadásaként, Alekszandar Popovszki rendezésében, magyar nyelven, angol felirattal. A Borisz Davidovics síremléke a jugoszláv irodalom egyik legfontosabb könyvének számít 1976-os megjelenése óta. A borgesi világot felrajzoló, kusza, tényekből és azok hiányából gazdálkodó címadó novella témája a biográfia lehetetlensége. “Borisz Davidovics forradalmár, de személye megfoghatatlan és megragadhatatlan, elbeszélők és mesemondók, tévhitek és legendák, terrorista cselekmények és dió nagyságú bombák jelölik életrajzának titokzatos és önellentmondásos pontjait” – olvasható az előadásról a színház honlapján megtalálható ismertetőben.

Szombaton Csehov után szabadon – Három nővér címmel látható a moszkvai Július-együttes és a Mejerhold Központ előadása Viktor Rizsakov rendezésében. A darabot oroszul, magyar szinkrontolmácsolással játssza a társulat. Ez az előadás is azt példázza, mikor a kortárs színház a múltból merít, abban keresi támaszát. Viktor Rizsakovnak, a Mejerhold Központ művészeti vezetőjének két évvel ezelőtt végzett színészosztálya, amely jelenleg Július-együttes néven működik, már a Moszkvai Művész Színház (MHAT) akadémiáján zajló tanulmányai alatt elkezdett foglalkozni a Három nővérrel. E művészi útkeresés eredménye lett az előadás, amely az egyik legismertebb orosz klasszikust a legkísérletezőbb moszkvai színház színpadán szólaltatja meg.

Homérosz Íliász című művét is láthatja a MITEM közönsége szombaton. A Szlovén Nemzeti Színház és a Ljubljanai Városi Színház, Kulturális és Kongresszusi Központ koprodukciójaként látható produkciót Jernej Lorenci rendezésében játsszák, szlovén nyelven, magyar és angol felirattal. Az előadásban, amely Homérosz eposzának színpadi változata, az alkotók nem emlékezetes látványra törekednek, hanem a szavak, a történet, a hexameter ritmusára és az ezeket kiegészítő hanghatásokra építkeznek. A nagyszínpadon látható előadás első része hűen követi az eredeti homéroszi szöveget és bemutatja a görögök, a trójaiak és az istenek – vagyis az Íliász három világát. A második rész a trójai háború mészárszéke: minden csata eggyé sűrűsödik, az áldozatok pedig egyetlen egyetemes áldozattá – áll a produkció ismertetőjében.

A zágrábi színház vasárnap 18 órától a Gobbi Hilda Színpadon játssza Csehov Ivanov című darabját a fesztivál záró előadásaként. A Horvát Nemzeti Színház új produkciója Eimuntas Nekrosius neves litván rendező értelmezésében látható. A színpadon csak székek vannak (annyi, ahány szereplő) egy a nézők fele lejtő emelvényen, két stilizált függöny a háttérben és egy fehér hinta. A színre állítás kifinomult és aprólékos, hozzáillő zenei háttérrel – olvasható az ajánlóban.

Mint írják, Nekrosius fokozatosan építi fel a drámai és komikus jeleneteket és újszerű szerelmi háromszögeket. Ivanov feleségéhez fűződő viszonyát a fiatal Szása rajongása ellenpontozza. “Az előadás Ivanovja Nekrosius változatában egyszerre egy kelletlen Hamlet, egy képmutató Tartuffe, egy kiégett Oblomov és Byron Manfrédje” – áll az ismertetőben.

Mint fogalmaznak, az előadás sokat vár el mindkét féltől, a színpadon a színészektől, a nézőtéren pedig a befogadó közönségtől, akiket időnként közvetlenül is megszólít, új szögből mutatva meg a darabot, friss és meglepő befogadásra ösztönözve.

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Népszerű

ZN/FOOTER.php