Az év utolsó premierjeként Puccini Triptichonját tűzi műsorra a Magyar Állami Operaház

Az év utolsó premierjeként Puccini Triptichonját tűzi műsorra a Magyar Állami Operaház az Erkel Színházban.

A köpeny, az Angelica nővér és a Gianni Schicchi a szombati premieren egyben látható, a további decemberi előadásokon már csak párban, a Gianni Schicchi mellett a másik két darab egyike tekinthető meg – hangzott el a bemutatót beharangozó hétfői budapesti sajtótájékoztatón. 

Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója arról beszélt, hogy a Triptichon más, nagy művek árnyékában született és abban is maradt, ez a helyzet azonban igazságtalan. Mint mondta, remélik, hogy a produkcióval hozzájárulhatnak egy Triptichon-reneszánszhoz. 

A főigazgató megjegyezte: a mi időérzékünk már máshogy működik, mint a korábbi korok közönségéé, így a háromszor bő egy óra már sok lenne. Szerencsére olyan remekművekről van szó, amelyek külön is, kettesével is megállják a helyüket – tette hozzá. 

A három egyfelvonásos művet Anger Ferenc állítja színpadra, látványtervezője Zöldy Z Gergely, a zenei felkészülést a produkciók karmestere, Kesselyák Gergely irányítja. 

Anger Ferencnek, az Operaház művészeti igazgatójának elmondása szerint a legnagyobb kihívás az volt, hogy megtalálják a kohéziót e három teljesen különböző stílusú és mondanivalójú darab között, és azokat egységes keretbe tudják foglalni. Olyan vizualitás és dramaturgia mentén kellett dolgozniuk, amelyben a három darab egyben és kettesével párosítva is megállják a helyüket – fejtette ki. 

Zöldy Z Gergely szerint mindhárom történet szűk és feszült, mint egy fókuszált filmfelvétel, ezért úgy érezték, hogy egy kis térben tudnák jól megjeleníteni őket. Szavai szerint a színpadon nagy feszültséget, “satuszerű szorítást” lehet majd érezni. 

Kesselyák Gergely úgy fogalmazott: mindegyik darabban ott van a fanyarság, bár zeneileg mindegyik más eszközökkel dolgozik. Mint megjegyezte, a Gianni Schicchi a közönség kedvence, A köpeny a kritikusok, a zenetudósok kedvence, hiszen kompozíciós szempontból talán Puccini egész életművében a legkiforrottabb, az Angelica nővér pedig Puccininak volt a kedvence.

Kesselyák Gergely kitért arra is, hogy nem először dolgozik együtt Anger Ferenccel. Kiemelte: kevés olyan rendező van, aki a színházi gondolatot képviseli, ugyanakkor a zenéből indul ki, ezért nagyon jó az együttműködés közöttük.  

A három előadás premier-szereposztásában a hazai operaélet vezető egyéniségei tűnnek fel, köztük Kálmándy Mihály, Fekete Attila, Sümegi Eszter, Létay Kiss Gabriella, Komlósi Ildikó, Kálmán Péter és Sáfár Orsolya. 

A Triptichon világpremierjét 1918-ban tartották a Metropolitanben, a budapesti Operaházban 1922-ben mutatták be. Az utolsó felújítás 1996-ban volt, ezután a darabok egy-két évig együtt szerepeltek a műsoron, aztán önálló életre keltek. Az Angelica nővért 2004 májusában, A köpenyt és a Gianni Schicchit 2004 novemberében láthatta utoljára a közönség.  

A sajtótájékoztató végén Ókovács Szilveszter reagált arra a véleményre, miszerint az Operaház társulata szenvedne a nagy terhelés alatt. Hangsúlyozta: a 33 premierrel nem egészségtelen módon, csak gazdagra tervezték az évadot. A mostani a 9. premier, de ezen belül csak az 5. nagytermi előadás – emelte ki. Mint mondta, a társulat tagjainak valóban sokat kell dolgozniuk, hogy kiforrják magukat, le vannak terhelve, de nincsenek túlterhelve.