Az Éneklő Asszony legendája

A Futótűz Temesvárról – Kisvárdán

A jó darab állítólag egy kishírben összefoglalható. Például így: „Az Éneklő Asszony elnémult.” 

„Ötévi önkéntes hallgatás után, melynek kiváltó oka máig ismeretlen, a szülőhazájában Éneklő Asszonyként ismert Nawal meghalt. Gyászolják ikergyermekei, Jeanne és Simon, akikre édesanyjuk végrendeletében igen különös feladatot bízott.” – kezdődik a Temesvári Csiky Gergely Színház Futótűz című előadása.

Eljuttatni két levelet a címzettjükhöz – ez volt Nawal utolsó kívánsága gyermekei felé. A nem kívánt missziótól irtózó testvérek kénytelenek felkutatni bátyjukat, akinek a létezéséről sem tudtak, és apjukat, akit halottnak hittek. Simon fröcsögése anyjáról, aki még halálában sem hagy nyugtot nekik, egy rendezkedő-mártírkodó bestiát fest elénk, aki ivadékaira lőcsöli azt, amit életében nem volt bátorsága megtenni. A két testvér vonakodva, de mégis megkezdi – szó szerinti és mentális – zarándokútját anyjuk múltjának nyomában. Miért nem tudta szeretni őket? Mi késztette arra, hogy egyik pillanatról a másikra abbahagyja a beszédet? Mi lehet az, ami után már nincs mit mondani?

A képlet még annál is bonyolultabbnak bizonyul, mint amit Jeanne egyetemi tanársegédként felrajzol a táblára. A gráfelmélet szemléltetésében a sokszög valamennyi csúcsa egy-egy családtagot jelképez. Ahogy a magyarázat egyre bonyolódik, a matematika iránt kevéssé fogékony nézőként leszűröm a saját tanulságomat: nincs megfejthetetlenebb feladvány, mint a család.

lp4_6976_big_masolata.jpg

„Most, hogy végre együtt vagyunk, már sokkal jobb” – mondja Nawal kamaszlányként a szerelmének, akitől gyermeket vár. Tervezett szökésük elmarad, a lány testéből kiszakított párna megrendítően jelképezi a gyermeket, melyet saját családja ad idegenbe rögtön a szülés után. „Tanulj meg írni, tanulj meg olvasni, tanulj meg gondolkodni!” – hagyja örökül a lánynak a nagyanyja, miközben szó szerint befekszik a sírjába, melyet egy homokkal borított talpalatnyi hely jelképez a színpadon. Monológja a gyújtópont, mely a fiatal lányt elindítja a szellemi lázadás útján; egy úton, melynek végén az immár írástudó Nawal visszatér a sírhoz, hogy rávésse nagyanyja nevét a jeltelen kőre.

Életét gyermeke felkutatásának szenteli, útján ragaszkodó barátnője, Sawda kíséri. Barátságuk, melyet eleinte a közös vándorút viszontagságai tartanak össze, válaszúthoz érkezik a háború alatt. Búcsúzásuk jelenete próbára teszi a néző türelmét, ám hangsúlyos kérdést feszeget: hogyan reagáljon az ember az embertelenségre? Harccal, vagy békével lehet-e eredményesebben küzdeni a háború ellen? Nawal örök pacifizmusa megmenti Sawdát attól, hogy a vesztébe rohanjon. Nem véletlenül ilyen hosszú ez a jelenet, méltó alkalmat ad(na) arra, hogy a két, maga útját járó, férfiassá erősödött nő kapcsolatát, összekovácsolódását jobban megértsük. Búcsúcsókjuk láttán felmorajlik a nézőtér, mely sajnos biztos jele annak, hogy a jelenet nem érte el a célját. Magam is úgy találtam, hogy e ponton a színpadon megszületni várt tartalom hiányát időnként a kirívóan tartalmas szöveg sem tudta pótolni.

lp4_7132_big_masolata.jpg

Az előadás azonban lavinaként hömpölyög tovább előre, az idősíkok váltakoznak, az ikrek egyre mélyebbre hatolnak édesanyjuk kalandos életét övező titkok erdejében. Az akciófilmek sodró izgalma és a detektívregények feszítő várakozása kavarog bennem, így nem csak a dermesztő hideg miatt toporgom végig a szünetet. Egy kuvik szüntelenül válaszolgat a színészek mondókájára – őt is hallhatóan megihlette az előadás. A szabadtéri performansz minden áldását és átkát elfeledve, visszafojtott lélegzettel lessük, megtalálják-e főhőseink a kirakós hiányzó darabjait. A párhuzamosan haladó cselekményszálak jó apropót adnak, hogy átfuttassuk a merevlemezen a problémát: vajon miért kénytelen minden nemzedék utólag eredni saját jelene nyomába?

A sivatagban egy fotós megörökít egy orvlövészt, aki válaszul kivégzi, majd a lábát mikrofonként használva énekelni kezd neki. Ez a teljesen irrelevánsnak tűnő, borzadmányos jelenet a végkifejlet során nyer értelmet. Az orvlövész nem más, mint a hírhedt „Hóhér”, férfiak legyilkolója és nők megerőszakolója. Tőle szült ikreket a börtönben Éneklő Asszonyként ismert Nawal. Naivan azt hittem, e felfedezés a darab csattanója – ám míg az erőszaktevő, tébolyult apa figuráját emésztgetem, a két levél váratlanul egy kézben összpontosul: az ikrek apja és bátyja egy és ugyanaz a személy. Feltárult a múlt, nincs mit mondani többé.

lp4_7200_big_masolata.jpg

„A gyermekkor olyan, mint amikor az ember nyakába szúrnak egy kést” – hangzik el több ízben a színpadon. Jeanne és Simon felkutatták gyökereiket, ám a meglelt képlet megoldásához már a gráfelmélet sem hívható segítségül. Nem létező gyerekkoruk véget ért, nyakukban a kés, és most meg kell tanulniuk nyelni egyet. A két dacos gyermek, akik post mortem sem akartak hallani anyjuk miértjeiről, most öles betűkkel vési fel a jeltelen sírkőre: ANYA.
A kamasz, a középkorú és az idősödő Nawal-t más-más színésznő alakítja, azonban nem az életkorukhoz igazodóan. Érdekelt volna, miként képes átlényegülni egyazon színésznő szerelmes kamaszból harcos amazonná, majd a meglelt igazság terhe alatt összeroppanó anyává. Így viszont megoszlott a dicsőség, amely nem kevésbé szerencsés konstelláció.
A Futótűz rendezője szerint a magyar társulat érzékenysége, melankólia iránti fogékonysága ideális a darab színpadra állításához. Bár a játékmód időnként a pátoszt súrolja, a téma ennyit még elbír. A háború kegyetlenségét példázó monológok sokkal jobban ütnének azonban, ha a színészek hagynák egyszerűen lekoppanni a súlyos mondatokat a padlóra, és nem színeznék a borzalmakat. Egy-egy ponton a szállóigévé vált regula is eszembe ötlik („ne te sírjál, sírjon a néző!”), mely jól példázza a színészi önmeghatódás hátulütőit.

lp4_7215_big_masolata.jpg

Az előadás látványvilága passzol a témához, hamar beleég az ember emlékezetébe. A díszletet maguk a szereplők forgatják körbe, saját erőfeszítéseiket szemléltetve; a vetítővásznat „helyettesítő” várfal pedig – szinte megidézve a börtönt vagy a kis arab falucskát – külön jót tesz az előadásnak.
A Futótűz ontja ránk a szentenciákat, csak győzzük befogadni. A háború borzalmairól, melyek emlékeztetnek rá, hogy boldog-biztonságos kis életünk komolynak tűnő vitái valójában luxusproblémák. (Talán holnap kibékülünk haragosainkkal.) Még inkább üzen az előadás a családról, mely akkor is átölel, ha minden erőnkkel azon vagyunk, hogy lerázzuk magunkról. (Talán holnap kibékülünk a családunkkal.) Az elődeink megismerésének fontosságáról, mely segít befoltozni az énképünkön tátongó szakadásokat. (Talán holnap utánanézünk nagyanyánk emlékének.) De mit kezdjünk a bizarr végkifejlettel? A sors gonosz fintora volna csupán, hogy Nawal leszármazottait a vérfertőzés átka sújtja? A Hóhér a legtisztább szerelemből született, mégis elfajzott; Jeanne és Simon erőszakból lettek, mégis értékes emberré cseperedtek. Talán nem mást kell konzekvenciaként levonnunk: indulhatsz bárhogy, a végén mégis lehetsz VALAKI. Ehhez azonban tudnod kell, honnan indultál.

Képek: Bíró Márton