Aase-díjasaink

December 17-én, a budapesti Bajor Gizi Színészmúzeumban Schneider Márta, Oktatási és Kulturális Minisztériumi kulturális szakállamtitkártól a Magyar Teátrumi Társaság tagszínházainak két színművésze is átvehette az elismerést, melyet Gobbi Hilda színművész végakarata alapján „az emlékezetes percek, pillanatok, szavak, mozdulatok főszereplői”, az epizodisták számára alapítottak.

A díj elnevezése Henrik Ibsen: Peer Gynt című drámai költeményéből született: Az alapító, Gobbi Hilda számos kiváló alakítása közül az egyik éppen Aase anyó felejthetetlen megformálása volt. A főszereplő, Peer Gynt édesanyja Aase anyó, aki mindig megértette álmodozó, sokszor kitaszított fiát. Rövid szerep, de felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget.

„Az epizodistának csak néhány perce, pillanata van; tömörít, mint az író, amikor epigrammát alkot.” (Gobbi Hilda)

Az Aase-díjat minden évben négy színművész – egy-egy vidéki és budapesti színész – kaphatja meg. Az odaítélésről színészekből álló kuratórium dönt, többek között színházigazgatók javaslata nyomán. A kurátorok: Molnár Piroska, Felföldi Anikó, Epres Attila, Igó Éva és Csikos Sándor.

Az idei díjazottak között a Magyar Teátrumi Társasághoz tartozó két színház színművésze is szerepel: Császár Gyöngyi (Szigligeti Színház, Szolnok) és Wellmann György (Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg). Rajtuk kívül még Koós Olga (Radnóti Miklós Színház) és Kun Vilmos (Katona József Színház, Budapest) is megkapta a nívós elismerést.

Császár GyöngyiCsászár Gyöngyi 1977-78-ban a 25. Színház stúdiójában, majd 1978-tól 1981-ig a Népszínház Stúdiójában tanult. A Szegedi Nemzeti Színház szerződtette 1981-ben, majd 1982-től 1986-ig a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház tagja volt. 1986 óta a szolnoki Szigligeti Színház művésznője. Kiváló színésznő, nagyszerű karakterszínész. Fanyar humora, különleges mozgáskultúrája, gazdag érzelmi skálája a magyar színésztársadalom kikerülhetetlen szereplőjévé teszi. Az elmúlt évadokban nagy alázattal formálta a Romeo és Júlia produkcióban Montague-né, valamint Fellini Országúton-jában Gelsomina anyjának szerepét és Evie, az öltöztető szerepét a Színház c. Maugham darabban. A színpadon hatalmas alázattal dolgozik. Ebben az évadban két kitűnő szerepet formálhat meg. Az Apácák c. darabban a főnöknőt és Harling Szépségszalonjában (Acélmagnólia) – Clairee szerepét játssza pazarul, nagy ízléssel, ellenállhatatlanul magával ragadva a nézőket. Segítőkész, figyelmes, szórakoztató egyéniség, kolléga, akihez a fiatalok bátran fordulhatnak. Császár Gyöngyi nagy értéke a Szigligeti társulatának.

Wellmann GyörgyWellmann György a Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskolán végezte tanulmányait. 1971-től a Nagyváradi Színház, 1982-től a debreceni Csokonai Színház és jelenleg, 1986-tól a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház tagja. Önálló műsorain túl (Mécsfény – Arany és Petőfi levelezése, valamint a Reménységnek és tulipánnak – József Attila) fontosabb színházi szerepei: Osvald (Ibsen: Kísértetek), Bizonyos nagyságos úr (Szép Ernő: Lila ákác), Alban herceg (Shakespeare: Lear király), Kányai (Szigligeti: Liliomfi), Berci (Bereményi: Az arany ára). A közönség jelenleg a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház színpadán két darabban is láthatja Wellmann Görgyöt: A revizorban és A hülyéje című előadásban bizonyítja tehetségét.