A holló árnyékában

Szilágyi Erzsébet szerepében Bencze Ilona

A Turay Ida Színház A holló árnyékában című előadásának fogadtatása a közönség részéről felülmúlta a várakozást. A 2012 októberétől műsoron lévő előadás sikere bizonyítja, hogy szükség van ilyen értékes, különleges színházi élményre.

A szerző, Topolcsányi Laura korábban így nyilatkozott: „A Turay Ida Színház alapító igazgatónője, Darvasi Ilona olyan darab megírására kért föl, amiben a Nő a középpont, a Nő működése, kapcsolódása a Férfihoz, más nőkhöz, hatalomhoz, politikához… A kiválasztott kor …a Hunyadiak kora, a szereplők, a Mátyás körüli asszonyok, Szilágyi Erzsébet, Aragóniai Beatrix, és a kevésbé ismert Edelpeck Borbála, Corvin János édesanyja.” A maga műfajában szinte egyedülálló történelmi krimi egyik meghatározó nőalakja Szilágyi Erzsébet, Corvin Mátyás édesanyja, akit Bencze Ilona alakít.
– Hogyan sikerült a céltudatos, kemény anya szerepébe bújni?
– Nem volt egyszerű megfejteni Szilágyi Erzsébet jellemét. A darabot részben a történelmi hűség, részben az írói fantázia jellemzi, de nekünk, szereplőknek is volt egyfajta elképzelésünk ezekről a történelmi nőalakokról, ami nem feltétlenül fedte azt, ahogyan a szerző megírta. Iszonyú nehéz volt megtalálni azt a középutat, ahol találkozik a nézők elvárása, kialakult képe Szilágyi Erzsébetről az általam megformálttal.
– Mitől több, összetettebb az Ön anyakirálynő figurája?
– Erzsébet úgy gondolja – miután László fiát megölték és Mátyásból király lehetett –, hogy neki bármi áron meg kell tennie mindent az országért, a népért, a hatalomért. Az ő konzervatív gondolkodása csap össze a Vásári Mónika alakította Beatrix reneszánsz gondolkodásával. A két kultúra különbözősége is sok konfliktus forrása a darabban, ami még izgalmasabbá teszi a történetet. Erzsébet úgy látja, hogy a menye, Beatrix nem támogatja sem az ő, sem Mátyás elképzeléseit. Az előadásban elhangzik egy levél, amiből kiderül, hogy Mátyás pontosan tudja, hogy gondolkodik a nép Beatrixről, és pontosan tudja, hogy Beatrix hogy gondolkodik önmagáról és a jövőjéről. Mátyás már egy kicsit másképp gondolkodik, mint Erzsébet, de még nem úgy, mint Beatrix. Valahol középen helyezkedik el a konzervatív édesanyja és a szabad szellemű, reneszánsz felesége között. Szóval sokkal több van a darabban, mint amit a történelemből tanultunk erről az időszakról. Ezért minden szerep összetettebb, izgalmasabb ebben az előadásban.
– Ugyanakkor az utódlás kérdése is konfliktusforrás kettejük között?
– Az egyik nagy fájdalma Erzsébetnek, hogy Beatrix képtelen gyermeket szülni Mátyásnak, ezért a Hűvösvölgyi Ildikó által alakított, polgári származású Borbálától született egyetlen unokát, Jánost szeretné utódnak a trónra, ami viszont Beatrix hatalmi számításait húzná keresztül. Az ebből eredő feszültség is ott vibrál a három nő kapcsolatában. Nagyon jó játszani ezeket a szerepeket. Egy színésznő pontosan tudja, hogy színésznőként mit szeretne játszani. Topolcsányi Laura nem csak remekül ír, de azt is pontosan tudja, hogy a színész az eszközeivel hogyan valósítaná meg. Színész és nőközpontú darabot írt.
– Kaptak már visszajelzéseket a nézőktől?
– Oh, igen. Sokan azt mondták, még soha nem láttak olyan darabot, aminek ennyire eltérő, erős karakterű nők a főszereplői. Ismerjük a Stuart Mária és Erzsébet királyné történetét, ahol szintén két nő csap össze a hatalomért, A holló árnyékában ennél összetettebb. Itt anya, szerető, és királyné feszül egymásnak. Az egyik olyan nyelvezetű szerepem, amire nagyon oda kell figyelnem. Gyönyörűen fogalmaz benne a szerző és tele van költészettel, ezért ez a nemes anyag megérdemli, hogy pontosan tolmácsoljuk a nézőknek. Nagyon szeretjük játszani és imádjuk az előadást, ahogy a közönség is.

Szabó Anikó