Félbeszakadt előadás a Bethlen Téri Színházban

(…) Az egyik néző (45-50 év körüli, jól öltözött férfi) felugrott az első sorból, és az Őrt játszó Kocsis Fülöp Somára, a Társulat egyik állandó színészére vetette magát. Lefogta, megpróbálta ellökni, miközben fenyegetőzött, és ezt hajtogatta: “Nem bánthatod tovább!”

Az alábbiakban Egressy G. Tamás, a független Spirita Társulat vezetőjének levelét közöljük:

A Társulattal egyetértésben úgy döntöttem, a mellékelt videóanyagot és a hozzá tartozó, testközelből átélt történetet elküldöm/jük néhány hazai színházi portálnak, hátha érdemesnek tartja valaki a megjelentetésre. Elsősorban nem a Társulat marketingjének fellendítése a célunk, hanem az, hogy minél több emberhez eljusson ez a – körünkben és a Bethlen Színházban – nagy port kavart eset. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy nem beépített emberről vagy valamiféle hoax-ról volt szó. László Zsolt, társulatunk vendégművésze szavaival élve: “Ilyenről még nem is hallottam…”

Március 31-én játszottuk az Antigoné 016 című előadásunkat a Bethlen Téri Színházban, ám félbe kellett szakítanunk azt: az Antigoné megkorbácsoltatását bemutató, meglehetősen elemelt színpadi nyelvet alkalmazó jelenet közepén az egyik néző (45-50 év körüli, jól öltözött férfi) felugrott az első sorból, és az Őrt játszó Kocsis Fülöp Somára, a Társulat egyik állandó színészére vetette magát. Lefogta, megpróbálta ellökni, miközben fenyegetőzött, és ezt hajtogatta: “Nem bánthatod tovább!”, majd – amikor megpróbáltam közbelépni – felém fordulva azt hörögte: “Te egy diktátor vagy? Megöllek!”, és az én karomat is többször megpróbálta elkapni.

Mindezt döbbent csendben nézte végig egy nézőtérnyi ember (az előadáson körülbelül 100 néző volt jelen) és a teljes Társulat. A műszak leállította a zenét, felhúzta a közönségfényt, a színház két dolgozója pedig kérésemre kivezette a férfit a teremből, és nem is engedték visszatérni. Távozás közben az úr még odavetette a közönségnek: “Ha mi csak ülünk és nézzük, akkor ő uralkodik! A sok birka meg nézi!” Nem világos, hogy példát akart statuálni; valamiféle zavarodott performanszot mutatott be ezzel; vagy tényleg annyira azonosult az előadással, hogy elhitte: a színpadi történet valóságos. Utóbb a színház összes előadásáról ki lett tiltva, előre megváltott jegyeinek árát visszaadták neki.

Az incidens után – bár szinte kővé dermedtünk az eset abszurditása és a férfi agressziója miatt – gyors elhatározással a zenés korbács-jelenet kezdetétől folytattuk az előadást. Végül rendben lejátszottuk a hátralévő körülbelül 20 percet, és komoly sikert arattunk (ami nagy valószínűséggel a Társulat lélekjelenlétének is szólt).

A videót a színház műszaki vezetője készítette, dokumentációs céllal – ennek megfelelően a képminőség hagy maga után némi kívánnivalót, a hang pedig nem képes híven visszaadni az elhangzottakat (a férfi kezdeti üvöltözése a hangos zene miatt például egyáltalán nem hallatszik). Mégis látszódik és érződik, mi történt a színházban, és milyen fagyos csöndben nézte végig mindezt az összes jelenlévő.

Bízom benne, hogy “hasznát tudják venni” a fenti esetnek, és talán megjelenésre méltónak vélik a történetet. Társulatunk egyik tagjának szavaival élve: komoly emlékeztető, hogy mennyire kiszolgáltatott minden előadóművész, amikor színpadra lép.