Az öltöztető a színész bizalmasa

Kulisszák közt 2. – Jelmez, smink, frizura

Ez alkalommal a színész testére kerülő jelmez, az arcára kerülő smink-bajusz-szakáll és a fejére kerülő frizura volt a téma a POSzT IT! Fókuszban a színházi háttérszakmák sorozatban. A meghívott vendégek: Daróczi Gabriella öltöztető, Andruskó Marcella színművész, (Radnóti Színház)  Kovács Klára fodrász, Pécsi Nemzeti Színház), a moderátor Kovács Bálint.

A szépszámú érdeklődők 95%-a a szebbik nem képviselője volt. Ez érthető hiszen a ruhák a smink és a frizura a hölgyek érdeklődésének a tárgya.
A beszélgetés rögtön egy demonstrációval kezdődött. Bemutatásra került egy gyors-öltözés, amely az öltöztetők – fodrászok Formula 1-je. Andráska Marcela színésznő, Daróczi Gabriella öltöztető segítségével civilből – jelmezbe, majd jelmezből civilbe öltözött egy a helyszínen rögtönzött gyors-öltözőben. A beígért 30 másodperces gyorsaságot ugyan kicsit túllépték a jelmezbe öltözésnél, a vissza „vedlés” 24 mp. Alatt sikerült.

Daróczi Gabriella elmondta, amikor az előadásra megérkezik a színész, már előkészítve várja az aznapi jelmeze. Ő személy szerint – nemcsak a művészek – nagy barátja, hanem a teáké is, ezért aktuális színész kedvenc, frissen készült teája is az öltözőasztalon van. A magyarázat: rendkívül tiszteli és szereti a színházat és a benne szereplőket. Az idők során bensőséges családias, hangulat alakult ki, hiszen az öltöztető-színész bizalmi kapcsolat!
A jelmezek kapcsán elhangzott, minden a színpadon megjelenő szereplő a jelmeztervező által elképzelt ruhában léphet csak a színpadra – beleértve a nem látható alsó-ruházatot is.

Az első öltözéses próbára megérkező jelmezt azonnal „kezelésbe” veszi, megnézi miként kell fölvenni, amennyiben gyors-öltözésre is sor kerül, azt külön elpróbálják. Fontos szempont, cipzár, vagy gombolás, esetleg tépőzár rögzíti a jelmezt. A legfontosabb, hogy a ruha viselője jól érezze magát a jelmezben. További figyelmet érdemel, hogy történik-e olyan szituáció a színpadon, amelyben a ruha szennyeződhet, pl. leöntik valamivel, véres lesz a jelenetben, ilyenkor lényeges, hogy könnyen tisztítható legyen, hiszen minden előadásra tiszta állapotban kell lennie. A fehérneműket minden előadásra, a felső ruhát igény szerint mossák-tisztítják.
Egyébként a jelmezzel kapcsolatban előző nap Borsa Miklós, az Operaház volt műszaki igazgatója elmondott egy érdekességet. Az Operaházban a balerinákra – miután fölvették a jelmezt – az öltöztetők rávarják a ruhát,hogy amikor a partnere emelgeti, ugrások után elkapja, stabilan feszüljön.

Andruskó Marcella fiatal, nemrég végzett színész. A főiskolán – o pardon – Egyetemen megszokták, hogy mindent saját maguk csináltak, díszlet, kellék, jelmez stb., a színházban viszont minden előkészítve várja Gabika mint egy anyuka törődik velük. Különösen a testsúlyukra figyel, hogy a jelmez mindig pontosan illeszkedjen, Ilyenkor udvarias megjegyzéssel figyelmezteti az illetőt a testsúly-tartásra.
A Radnóti Színház egy kis épület, kis társulat, bensőséges családi a hangulat, kevés a ember több feladatot is ellát. Gyakran megesik, hogy színpadra is lépnek-statisztálnak, ilyenkor Daróczi Gabriella nagyon büszke, hogy ilyen híres művészekkel állhat egy színpadon.

Kovács Klára, Pécsi Nemzeti Színház fodrásza már nyugdíjas – igazi régi színházi „róka”- elmondta; miután a színház több tagozatos: próza, opera, balett, ezért a feladat szerteágazó. A civil fodrász és a színházi között lényeges a különbség, míg az életben vágnak, bodorítanak, szárítanak, addig a színházban parókákat, mindenféle pótlásokat, bajuszokat, szakállakat kniffelnek, készítenek. Ez igen aprólékos munkát igényel, hiszen minden méretre készül. Paróka használat esetén fontos figyelni a megfelelő rögzítésre, ez különösen a táncosoknál fontos szempont. A mindenkori jelmeztervező elképzelését valósítják meg.
A sminkről szólva, kiderült, hogy a férfiak nem nagyon szeretik, de a hölgyekkel együtt maguk csinálják. Ma már nem divat arcfestés, de az operákban gyakori és a balett is igényli. Az idők során a fodrászok smink- és maszkmesterekké váltak.
A gyors-öltözések alkalmával is jelen van a fodrász, vagy azért mert parókát cserél, vagy a gyors-öltözés kapcsán rendetlenkedő frizurát kell megigazítani.
Nagy szeretettel emlékezik és büszke rá, hogy nagyon sok híres művésszel dolgozhatott. Meleg szívvel említette, hogy amikor Gregor Józsefet művész úrnak szólította, az barátságosan „kikérte” magának.
„Én Jóska vagyok, nem művész úr!”

Kadelka László

Fotó: Csicsely Zoltán