István, a szeplő

Názáret – bemutató a Szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban
Ifjodik művészállományában, s azzal együtt világlátásában, Urbán András társulata. Az eredeti foglalkozását tekintve filmrendező és forgatókönyvíró, 1985-ös születésű Andrej Boka Szabadkán él és dolgozik. Helyi erő. A Názáret a második munkája a Kosztolányi Dezső Színházban. Egy légből csöppent spermiumból férfivá burjánzott teremtmény köznapi szenvedéstörténete. Paneltestamentum, szünet nélkül.

Mennyezetbeázás gyanánt csurran alá végzetesen, a zabigyerekhozó gerincvelő-váladék. Talán elkerülhető lett volna a leázás, ha a férj – Mikes Elek – nem a böjti asszonykerülés világrekordere. De az. Károly és Vera szeplőtelen házasságából (nem-közösüléséből) fiú születik. Az ivardonor a felsőemeleti szomszéd, István. Nevén szólítja az ágyában hasztalan vergődő asszonyt, aki kezdetben azt vallja, neki mindene megvan a férje mellett, éppen attól teljes számára az élet, hogy üres. Ám hamarosan gömbölyödni kezd. Károly visszalapozza kéjhalasztási naptárát, s nyilvánvaló lesz: az eredmény nem az ő eredménye. Vera megkísérli bevetni a szeplőtelenségi verziót, ám az megbukik hitvese materializmusán. Rövid ribancozás végén, győzedelmeskedik a közérdek – ne dőljön rá az asszonyra a templom, ha bemegy –: határozatlan időre titkosítják az apaságügyet.

_edy3418-_masolata.jpg

Berta Csongor és Mikes Imre Elek

Tart ez addig, amíg Károly a székletét vissza tudja tartani. A serdülővé serdült Miska gyerek azonban megrögzött vécéfoglaló, mert az életkori sajátosságnak mondható önkielégítés gyakorlásában vannak gátlásai: a hímtagja minden külső neszre alaphelyzetbe rendeződik vissza. Súlyosbítja a családi helyzetet a lerészegedése. Szenteste közeledvén, nem engedik randira, hát bánatában belenyakal a családi sörbe, s attól hányó-részeggé válik: a nadrág után, odavan apuka egyetlen ünneplő inge is. Jézuska váró nyugtalansággal palástolva bosszúvágyát, a szennyezett apa Miskájuk józanná fürdetését kezdeményezi. A rítus az udvari kádban, jeges vízzel esedékes (előképe a finálé Golgotájábak).

Minden hatástalan. István, a váladékgazda, lázító patrónusként megjelenik Miskának is. „- Nem találkozhatom a jövendőbeli feleségemmel! Életem szerelmével! – Hogyhogy? – Úgy, hogy szenteste van, és itthon kell lennem. De bárcsak meghalhatnék inkább! – Nem mondj ilyet. Ne engedd, hogy korlátok közé szorítsanak. Te egy szabad ember vagy! Neked szárnyalnod kell! Táncolj! – Tessék? – Semmi, semmi! Szóval ki nem enged? – Az anyukám. – És apukádat is megkérdezted? – Felesleges, úgysem enged el! – Az igazi apukák mindig megértik a fiukat!” – mondja az igazi apuka: aki nem érti meg a fiát, az nem lehet az igazi. Károly nem tanúsít megértést, sőt. Ellenben, kétségbeesetten óvja a pletykálkodó népségtől, azok sorában Istvántól főképpen. Amikor azonban István fia Miska belenassol az asztalra odakészített ünnepi vacsorába, s rajtakapatván rémülten köpi vissza a tálra, ami a szájában van, majd a leleményes anyuka, hogy mentse a helyzetet, a férje kedvenc anyanyulát szervírozza helyettesítő éteknek; az apasági ügy harsány feloldást nyer a titkosítás alól: mintegy ajándékul a karácsonyfa alá, a zabi voltával szembesül a gyerek.

_edy3334-_masolata.jpg

Nagyabonyi Emese, Berta Csongor és Mikes Elek Imre

Miska, István „táncolj” sugallatára diszkóba ered. Táncolni nem tud, beszélgetni akar a kurvával, és kurvának hiszi a belészerelmesedett Magdit. Kínszenvedés a szárnyalás egészen addig, míg – feltehetően szintúgy Istvántól – kap egy ablaktisztító spraynek álcázott varázsszert, amitől jóvá bódulnak a durvák és gonoszak, ha arcon fújják őket. Az új partidrog MEGVÁLTÁS néven kezd terjedni, s a közrebocsátójáért a diszkó népe rajongani kezd. „Mind: Kívánunk téged, kívánunk téged, érints meg minket, csókolj meg minket, szeress minket, tégy magadévá, spriccelj még, spriccelj csak, spriccelj még, spriccelj ránk. A vakok látnak, a bénák járnak, a madarak úsznak, a halak szállnak, többé nem árthat, nekünk a bánat, a közös tálba mindenki márthat, aki velünk van már. Ki vagy te válaszolj, melyik bolygóról származol, Fröcskölj ránk még varázsszert az asztalról. Tiéd vagyunk mi mindnyájan, te leszel a királyunk a diszkóban, Terelj minket, te legyél az alfa kan.” És a tudatmódosító behozójának kilétét – harminc nőért – elárulja leghűbb barátja, Jojo.

_edy3707-_masolata.jpg

Székely Bea és Berta Csongor

Bő évtizede, szenvedélybetegségeket megelőző program keretében, tartottam Szatmárnémetiben egy drámapedagógiai alapú foglalkozást. Bánk Melindájával kapcsolatban, pedagógus közönségem előtt azt találtam taglalni, hogy vesztét a fűváltás okozta: mással kínálták a királyné buliján, mint amihez otthon szokva volt. Ha a foglalkozás második felét nem az autistáknak az alkoholfogyasztástól történő óvása okairól hirdetem, bizony otthagytak volna már az elején, vallották be utóbb a pedagógusok, szorongatva a kezemet, amiért olyan szépen összehoztam a szerfüggést, és a szervezet autonóm tetteit, a fellépő hiány okán. Emlékezetembe ötlött ez a kirándulásom, ami közben pergett előttem Andrej Boka burleszkszerű színi mozija.

_edy3678-_masolata.jpg

Rengeteg újszövetségi utalással megtűzdelt, hétköznapi szenvedéstörténet, amely visszahat az eredeti szöveg értelmezésére, szellemi kamaszkorunk talányaira is. Miért nem maradt meg Krisztus a nem-édesapa József és az édesanyja mellett? Ki lehetett az életében Mária Magdolna? Mi rossz fát tett, kinek a tüzére Krisztus, amiért kínnal bűnhődve kellett elpusztulnia? Itt, Miska keresztbe tesz a drogmaffia érdekeinek. Hasonlóan profán magyarázatok születnek a darabban a serdülőkori érési zavarok következményeiről, a családi diszharmóniáról, s teljes felvonásnyi időtartamban arról, hogy miként lehet farizeus sztereotípiák sulykolásával golgotává tenni egy kamasz számára a karácsonyi ünnepet.

_edy3086-_masolata.jpg

Mi volt előbb, a biblia, vagy az élet? Amikor a kikelt tyúk, a tojásban önmagát keresi. Kacagtató és megrendítő színház. Az első részben Nagyabonyi Emese és Berta Csongor átveszi azt a hangulatritmust, amit Mikes Imre Elek karaktere, játszó kedve diktál. A másodikban Kucsov Borisz, Székely Bea és Berta Csongor között az összetartó-tördelő erő inkább Miroslav Idić harmonikakíséretében van meg – zene: Milan Vejnović –, ami a drog hasogatta tudatvilágban így a természetes: a játéknak emberi centruma nem lehet. A hosszú életexpozíció mívesen kimunkált, a beteljesülés lendületből tör ránk, mint amilyen a rendes végzet, maga. Figyelemre érdemes előadás.

Képek: Molnár Edvárd