POSZT-fórum: milyen előadásokat érdemelnek a kisvárosok?

Olcsóbb árfekvésű, szórakoztató vagy színvonalas, ám drágább előadások hívjanak meg azokba a kisvárosokba, ahol szeretnének színházi előadásokat tartani. Erről tartottak vitát a POSZT harmadik napján.

Várszegi Tibor az egyik alapítója a Szellemfi-programnak, amely azért jött létre, hogy közvetítsen produkciók és közművelődési intézmények között. Először a saját intézménye, a jászberényi Malom Film-Színház esetét mutatta be. 5,2 millió forintos pályázati pénzből alakították át 2009-ben a városi mozit úgy, hogy abban színházi előadásokat is lehessen tartani. Ahogy mondta: ma már nem csak közönségük, hanem közösségük is van.

Régen a Déryné Színház feladata volt, hogy eljutassa a színházművészetet a kisebb városokba. Ma ez teljesen piaci alapon működik. Általában az jut ilyen lehetőséghez, aki a legalacsonyabb árat kínálja. Vannak olyan tájolós társulatok, amelyek egész évadokat vesznek meg, vagyis, 4-5 előadásukat játsszák el az adott településen.

A fórum résztvevői arról szóltak, nem ez a színvonalas szórakoztatás. A kőszínházi előadásokat drága utaztatni, nem tudnak konkurálni az utazó társulatok áraival – erről Novák János, a Kolibri Színház igazgatója beszélt.

A Szellemfi-programnak az a célja, hogy létrejöjjön egy hálózat, amely segít abban, hogy megfelelő színvonalú produkciók közül választhathassanak a befogadó helyek. Feltárják az alkotói és a befogadói oldalt egyaránt. Ez valamiféle regisztráció mentén képzelik el. Szűcs Katalin Ágnes, a Criticai Lapok főszerkesztője azt vetette fel, ebben segíthetnének a kritikusok, akiknek az a feladatuk, hogy sok előadást nézzenek meg.

Szűcs Katalin Ágnes, Németh Kristóf, Balogh Tibor

Németh Kristóf, a Játékszín igazgatója szerint minden műfajú előadásnak megvan a létjogosultsága, csak meg kell találni a megfelelő időt és helyet hozzá. Példája szerint falunapon zenés vígjátékot és nem Moliere-t kell előadni.

A Táncszínház volt igazgatónője, Török Jolán annak a pártján van, hogy a közönséget kell színházba utaztatni azért, hogy megfelelő körülmények között láthassák az előadásokat, legyen várakozásuk, rákészülésük is. Emlékezett, volt, hogy ők szereztek buszt iskolák számára.

Amikor a kereskedelmi televíziók színvonaltalan műsorokat sugároznak, még nagyobb szükség van arra, hogy értékes színházi előadások jussanak el a közönséghez – hangsúlyozta Sándor L. István, az Ellenfény főszerkesztője, szinte zárszóként.

Cs. Z.