Halált hozó telefoncsörgés
A Rózsavölgyi Szalon gyakran belenyúl a jóba. A mostani darabválasztással is, hisz a színészek, és a rendezés tapintható feszültséget teremt a kis kávézóasztalok környezetében. S persze már volt valaki, aki azt a darabot filmen sikerre vitte, – a szakmában a neve fogalom, – Alfred Hitchcock.
Azt mondják, minden gyilkosság kiderül, minden gyilkos elcsúszik valami apró banánhéjon. Ez minden bizonnyal így van, bár azokat az előre megtervezett gyilkosságokat nem jegyezte, – mert nem is jegyezhette – fel a bűnügyi történetírás, amit kitervelője olyan ügyesen hajtott végre, hogy gonosz tettére nem derült soha fény. Ebben a darabban azonban bármennyire is mindenre gondol az ördögi terv megvalósítója, porszem kerül a gépezetbe. Persze az volna az igazán gyilkos dolog, ha most leírnám, hogyan vezet el a cselekmény odáig, hogy a bűntettet egy zseniális ballonkabátos nyomozó, percről percre, mozzanatról mozzanatra haladva teljes mértékben felgöngyölíti. Legyen elég annyi, itt nem csak kulcsfigurák, és kulcsmondatok játszanak fontos szerepet, de egy apró fémdarab a helyzet kulcsmomentumát is elénk tárja. Ez a kabát, és a flegma stílus kísértetiesen emlékeztet minket egy kétségbeejtően együgyűnek tűnő, de a végén minden bonyolult ügyet megoldó nyomozókollégára, de az apró áthallások nem okoznak a nézőnek semmi gondot.
A történet indulása már-már szinte sablonos, adott egy szerelmi háromszög, egy rajongó szerető, egy mindent megbánt hűtlen asszony, egy talán mit sem sejtő férj. S persze felbukkan a múlt ködéből a régi iskolatárs, aki talán képes lenne elsimítani mindenki arcáról a redőket. Ha másképpen nem, hát akkor egy szorosan a nyak köré tekert, erősen meghúzott sállal. De ettől a perctől kezdve semmi nem úgy alakul, ahogy annak történnie kellene, néha a sors is kegyetlen tréfát űz azokkal, akik azt hiszik mindenre gondoltak.
A Szalon tenyérnyi színpadán, talán még soha ekkora „tömeget” nem kellett mozgatnia a rendezőnek, hisz ez a krimi az öt szereplőjével minden bizonnyal ritkaság az itt játszott darabok között. Mégsem érezzük egy percit sem vontatottnak, vagy nehézkesnek a cselekményt, a feszültséget sikerül mindvégig fenntartani. Ha észrevételünk lehet, akkor az talán annyi, hogy a befejezés mintha kissé össze lenne néhány percre sűrítve. De lehet, ez csak a közel kétórás darab egészéhez viszonyítva érezhető így.
Tölgyesi Tibor
Frederick Knott: Gyilkosság telefonhívásra
Tony – SZERVÉT TIBOR
Margot – DANIS LÍDIA
Lesgate kapitány – NÉMETH KRISTÓF
Hubbard felügyelő – ŐZE ÁRON
Max – SZŰCS PÉTER PÁL
Az eredeti szöveg alapján színpadra alkalmazta: HÁRSING HILDA
Rendező: DICSŐ DÁNIEL
Rózsavölgyi Szalon
Bemutató 2014. 02. 27.