Évadmustra

large_1509611767_MLA_5886.jpg


Kapufa és öngól
szerzőavató Nagyváradon

Sardar Tagirovsky országos figyelmet keltő rendezésében, Szíjártó Tímea-Aletta: Az eset c. drámája alighanem ösztönzően hatott az erdélyi tollforgatókra. A Drámázat III. pályázat Debüt-díjas alkotását a Magyar Dráma Napján, szeptember 21-én este láthatta a nagyváradi közönség. Tasnádi-Sáhy Péter vállalkozott arra, hogy a Szigligeti Színházban Körmöczi-Kriván Péter monológszerű darabja, a Kapufa és öngól dramaturg-rendezője legyen.

 

large_Maia Morgenstern másolata.JPG

 

fesztivál-beszámoló -

debreceni következtetésekkel

2021-ben a vajdasági Újvidék lesz az Európa Kulturális Fővárosa projekt egyik helyszíne. Hogyan illeszkedik a város által nagy nemzetközi körültekintéssel megtervezett programba egy kisebbségi kulturális intézmény, az Újvidéki Színház a Nagy Testvér, a Szerb Nemzeti Színház szomszédságában, és árnyékában?

Kenotáfium

large_IMG_0866a_resize másolata (3)_1.jpg


„A régi görögöknek volt egy tiszteletet érdemlő szokásuk. Azoknak, akik elégtek, akiket elnyelt a tűzhányó torka, akiket maga alá temetett a láva. Azoknak, akiket széttéptek a vadállatok, vagy fölfaltak a cápák, azoknak, akiket szétmarcangoltak a sivatagi dögkeselyűk. Akiket a megzabolázhatatlan tömeg eltaposott és a talpán hordott szét. Azoknak, akik szó szerint vették a felszívódást, akiknek a személyes névmását törölték minden szótárból. A hazájukban úgynevezett kenotáfiumokat, üres síremlékeket építettek, mert a test az tűz vagy víz, vagy föld lett, ám a...

Élmény-cserépkoncert

medium_37032808184_5ac7171fb7_k másolata.jpg


Szüntelen serülőkor az élet, csak a zendülésünk utóbb bölcsességgé fárad. Ilyesmit táncol és beszél el nekünk önmagáról, a maga látta világról a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház színésze.

small_EDY_8664l másolata_1.jpg

 

Ellopja álmainkat a kakasszó?

A gyermekáldás tapasztalatával gazdagabban, visszatért a színpadra Béres Márta, az újvidéki Csárdáskirálynő Vereckey Szilviája, a ONE GIRL SHOW személyiség-szabadságharcosa, az Urbán András rendezések ezeregy metaforányi hősnője, a Kosztolányi Dezső Színház tagja. A szerepbeli partnereit mérhetetlen alázattal gyötrő, és kínzásukat a kedvükre elszenvedő, szende tüzű démon. Most a Hajnali 4 van. Az álmai keresik.

Matei Vişniec új darabja a dráMa9 Találkozón

Szabad-e az esztétikai méltatás elemévé tenni a tényt, hogy a Migránsoook szerzője, Matei Vişniec a székelyudvarhelyi magyar ősbemutató végén hüppögve, a könnyeit törölgetve haladt a nézőtéri kijárat felé? Szabad. Mert szemben a portugáliai világpremier felfogásával, a Tomcsa Sándor Színházban, a Zakariás Zalán dirigálta társulat kertelés nélkül hozta színre mindnyájunk friss élményét, a humanitárius katasztrófát. A könny az előadás része volt.

A Csongor és Tünde a Maladype Társulattól

„Az a legnagyobb feladat a színpadon, hogy tulajdonképpen Vörösmarty a teljes költői szabadságával verset versre, szavakat szavakra, rímeket rímekre épített, és esze ágában sem volt, hogy azt vajon színpadi valóságként, a színház konfliktus- és játékrendszerében meg lehet-e valósítani. Költői sorokban tökéletesen bejárta a Csajághy Laurához vezető, majdani szerelmének az útját.”

Visszapillantó

Két évvel ezelőtt, 2015 őszén azzal a gondolattal fogtam hozzá a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja programjának összeállításához, hogy a bevezetésre javasolt újításaim előremutatóak legyenek: tegyük emlékezetessé eleven, megifjodott dzsemborival a 2018-ban esedékes 30. jubileumot. Elsőre minifesztivált rendeztünk határon inneni és túli színinövendékeknek, diákzsűrivel, jelképes díjakkal, ezt követően pedig workshopot hirdettünk, Sardar Tagirovsky vezetésével. A hagyományok idézését sem akartuk csak az évfordulós fesztiválba belesűríteni. A kezdeti korszak jelesei közül 2016-ban Tompa Gábor és a Kolozsvári Állami Magyar Színház, 2017-ben Vidnyánszky Attila és a társulata volt, míg 2017-ben Bocsárdi László lesz a díszvendég.

A nagyidai cigányok a Gyulai Várszínházban

Egy befolyásos személyiség, bizonyos Lukács György közíró azt nyilatkoztatta ki 1947-ben vitéz és nemes Toldi Miklósról, hogy ő a fölemelkedő parasztság képviselője; Arany János munkásságából az elbeszélő költeménye megírásán túl annyi az érték, amennyi abból a Petőfiéhez köthető, s ez a Deák Ferenchez dörgölődző kétes alak, bár követte volna a barátját Segesvárra; miatta zápult be ötven évre a haladó magyar irodalom. 1965-ben, a Füvészkert utcai állami általános iskolában Gódor Ferencné, az Egyetlen Párt megyei első titkárának harcostársa és hitvese belénk bunkózta, majd számon kérte az irodalomórán Lukács elvtárs kolosszális ideáját. Otthon a pedagógus nagyapám-nagyanyám szemlesütve hallgatott, az állami általános iskolát meg visszakapták azóta a reformátusok.


Shakespeare, Sonnet 66

- dramatizáció Temesváron


Ábécésorrendben: Aszalos Géza, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Éder Enikő, Horváth Anna, Kiss Attila, Kocsárdi Levente, Lőrincz Rita, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Molnár Bence, Molnos András Csaba, Simó Emese, Tar Mónika és Tokai Andrea – ők együtt és egyenrangúan, a 66. szonettben rögzült ősigazság pillanatnyi tartalma.